Eerste thuistap nog eind dit jaar?
Green Mountain Coffee Roasters is in de Verenigde Staten één van de grootste verdelers van drankapparaten voor thuisgebruik: De ‘koffiebrander’ haalt liefst 90% van zijn omzet uit dergelijke toestellen van het merk Keurig, die (net als het Nespresso-systeem) werken met ‘cups’ en hoofdzakelijk koffie, thee en warme chocodrank serveren. Intussen heeft de groep ook een deal gemaakt met Campbell Soup.
Gekoelde bruisende dranken waren er tot nog toe echter niet bij, en daar moet de deal met de Coca-Cola Company nu verandering in brengen. De frisdrankenreus uit Atlanta, die een miljard euro betaalt voor een belang van 10% in Green Mountain, wil dit najaar nog de eerste ‘Keurig Cold’ gelanceerd zien. Green Mountain spreekt daarover eerder van ‘boekjaar 2015’ (dat eind september 2014 start).
Concurrentie met SodaStream
Analisten omschrijven het opmerkelijke initiatief als een belangrijke ommekeer in de strategie van Coca-Cola en mogelijk zelfs een ‘game-changer’ in de sector. De sector van de frisdranken kalft jaar na jaar af en met zo’n thuistap hoopt Coca-Cola het verbruik een boost te geven.
Meteen opent de Coca-Cola Company ook frontaal de aanval op SodaStream, met 7 miljoen verkochte toestellen wereldwijd de marktleider in de niche van frisdrankmachines voor thuis. Een bittere pil voor SodaStream, dat vorige week nog in het nieuws kwam toen televisiezender Fox SodaStreams reclamespot met Scarlett Johansson voor de Superbowl weigerde uit te zenden, omdat de actrice de spot eindigt met de ironische woorden: “Sorry, Coke en Pepsi”.
Pittig detail: vorige zomer nog ging het gerucht dat PepsiCo zijn oog had laten vallen op SodaStream, maar dat nieuws werd toen snel ontkend. Misschien brengt de deal tussen Coca-Cola en Green Mountain alsnog een en ander in beweging…