De eerste echte winkel van Google is open: in New York toont de flagshipstore vooral de elektronicatoestellen van de zoekgigant, maar ook diensten zoals Google Translate en YouTube.
Elke manier overwogen
Internetreus Google dringt nu ook de winkelstraten binnen: in Chelsea in de stad New York heeft de allereerste fysieke winkel van het merk de deuren geopend. De zoekmachinegigant wil consumenten er vooral haar assortiment elektronische apparaten laten ontdekken, van Pixel-smartphones over de slimme Nest-themostaten tot Fitbit-wearables, maar ook digitale diensten showcasen.
Het project was vier jaar in de maak. Vooraleer de fysieke shop effectief werd gebouwd, is eerst nog een volledige mock-up op ware grootte neergepoot in de “retailhangar” van het bedrijf. Daar werd elk element, van lay-out tot technologie, op voorhand getest. “We hebben elke meeslepende manier overwogen waarop mensen alle functies van onze Pixel-telefoons en Nest-producten konden leren kennen en konden zien hoe de software en services van Google tot leven komen bij gebruik”, aldus het persbericht.
Toren van Babylon
Het resultaat is een vlaggenschip met LEED Platinum-duurzaamheidsscore, onder meer dankzij tapijt uit gerecycleerd materiaal en meubels van kurk en hout. Het meest opvallende architecturale element is weliswaar de Google Imagination Space, een cirkelvormige, glazen structuur van ruim twee meter hoog om de digitale producten te tonen. Interactieve schermen tonen er steeds andere services, maar als eerste wordt Google Translate tentoongesteld: consumenten worden uitgenodigd om tegen de schermen te praten, wat dan instant in 24 talen tegelijk wordt vertaald. Google belooft ook een tipje van de sluier te lichten over hoe het vertaalsysteem er aan de achterkant uitziet.
Meer producten zijn te ontdekken in boxen met doorzichtige LED-schermen als wanden en in de zogeheten “sandboxes”, waar shoppers in heuse belevingsruimtes terechtkomen. Om het nut van “smart home”-tool Nest te bewijzen is een woonkamer nagebouwd en in een andere kamer kunnen liefhebbers op de Stadia-gameconsoles van Google spelen. Er zullen ook regelmatig evenementen en workshops plaatsvinden, van fotografielessen op Pixel en YouTube-concerten, belooft de Silicon Valley-gigant.