De aanhoudende schaarste aan grondstoffen en bouwmaterialen laat zich almaar meer voelen in de hele retailindustrie. Van handelaars in die materialen, die tragere leveringen en hogere prijzen zien, naar winkelbouwers die noodgedwongen creatiever moeten worden. RetailDetail verzamelde enkele getuigenissen.
Vraag-aanbodprobleem
De problematiek van de schaarste dook al enkele keren op. Het blijkt om een klassiek vraag-aanbodprobleem te gaan, dat grotendeels terug te brengen is tot de coronacrisis. Die leidde er immers toe dat heel wat producenten op een lager pitje gingen draaien, en er zich nu voor hoeden om te snel weer op te schalen. Tegelijkertijd is de Chinese grondstoffenhonger, gedreven door een snel economisch herstel, groter dan voor de uitbraak van de pandemie. En ook de Verenigde Staten, aangevuurd door gigantische stimulusprogramma’s, kopen de wereldwijde magazijnen leeg.
Het gaat daarbij niet enkel om fietsen, een van de meest besproken sectoren. Zelfs elementaire bouwmaterialen zoals hout en allerhande metalen zijn almaar moeilijker te vinden of ze worden hand over hand duurder. En dat laat zich voelen, zowel bij de verkopers van die producten als bij de afnemers ervan, waaronder ook retailers en vastgoedontwikkelaars die nieuwe winkelpanden willen bouwen.
Prijsstijgingen van 50% voor hout
Toch hoedt sectorfederatie Comeos zich ervoor om te luid de alarmklok te luiden. “Tijdens het recentste overleg van onze doe-het-zelfleden werd inderdaad gemeld dat de prijzen van bepaalde productgroepen, hout in het bijzonder, de pan uitswingen”, zegt woordvoerder Hans Cardyn. “Stijgingen van 50% zijn geen uitzondering. Het spreekt voor zich dat de prijzen in de winkels die evolutie volgen. De marges op deze producten zijn zeer beperkt.” Cardyn erkent dat ook dat de aanvoer van de materialen “moeizamer” verloopt, “maar van lege rekken of winkelsluitingen is geen sprake”, benadrukt hij.
Ook aan de andere zijde, bij de bouwheren die op zoek zijn naar die materialen voor nieuwe (winkel)panden, is de sfeer er eerder een van bezorgdheid dan paniek. Bij winkelbouwer Stamhuis blijft men vooralsnog rustig onder de hele situatie. De Nederlandse groep is de belangrijkste bouwheer voor Albert Heijn in ons land. Die supermarktgroep is nog in volle expansie in België, en kondigde afgelopen woensdag nog de opening van twee nieuwe winkels aan. “Wij hebben op dit moment geen enkel probleem met onze leveranciers”, klinkt het bij Stamhuis.
Ook bij vastgoedspeler Mitiska Reim, dat voortdurend bezig is met het (her)ontwikkelen van winkellocaties, is de sfeer eerder waakzaam. Een van de meest in het oog lopende projecten daar is Malinas Park, een nieuw winkelcentrum in Mechelen waar ook de eerste Albert Heijn XL van ons land komt.
Betonnen balken in plaats van hout of staal
De “grand opening” van dat project is voorzien voor 28 oktober. Dat lijkt nog lang, maar wie wat ervaring heeft met een bouwwerf, weet dat de tijd snel kan opschuiven. Mitiska Reim benadrukt wel dat het project nog volledig op schema ligt: “De werf is ver genoeg gevorderd en alle aannemers hebben zich dan ook tijdig kunnen indekken tegen prijsstijgingen”, zegt Jan Du Bois. “Voor lopende aanbestedingen in andere projecten zien we een beperkte prijsstijging, maar op heden nog geen alarmerende berichten over een bevoorrading die in het gedrang zou komen. Wel wordt er naar alternatieven gezocht om de stijging van de bouwkost te beperken. Zo worden stalen of houten liggers vervangen door balken in beton.”
Ook Delhaize voelt dat er iets aan de hand is: “Wij zien prijsstijgingen voor bouwmaterialen zoals hout en metaal van 10%, wat toch aanzienlijk is”, zegt woordvoerder Roel Dekelver. “Maar ook installaties als koeltogen ondervinden hinder. Waar de wachttijd daarvoor vroeger zowat acht weken was, is dat nu tien tot elf weken. En dat heeft niet enkel te maken met de grondstoffen, maar ook met het wereldwijde tekort aan chips.” Dekelver nuanceert wel de impact: “Dat zijn vertragingen en prijsstijgingen, maar dat leidt nog niet tot uitstel voor onze projecten. Maar wij hopen wel dat de situatie in 2022 zal verbeteren wanneer de fabrieken weer op volle capaciteit draaien en de vraag normaliseert.”