De Nederlandse verpakkingsvrije onlinesupermarkt Pieter Pot steekt de grens over: vanuit een nieuw kantoor in Antwerpen wil het bedrijf zijn glazen potten met kruidenierswaren over heel Vlaanderen leveren.
Glazen potten aan huis
Pieter Pot opent deze zomer een “klein kantoor” in Antwerpen, kondigt medeoprichter Jouri Schoemaker aan op LinkedIn. De verpakkingsvrije websupermarkt wil er de Vlaamse lancering voorbereiden met een Head of Belgium, assortimentmanager en online performance marketeer. Voor die drie functies staan momenteel vacatures open. De eigenlijke start is voorzien voor 2022, vertrouwde Schoemaker eerder aan Bloovi toe.
Als onlineboodschappendienst heeft Pieter Pot verpakkingsvrij winkelen op de Nederlandse thuismarkt voor het eerst online gebracht. De websuper levert de boodschappen aan huis in glazen potten, die bij een volgende levering weer worden meegenomen. Het voordeel is dat consumenten niet hoeven te sjouwen met zware eigen verpakkingen, redeneren de oprichters. En het werkt: vorig jaar haalde de start-up nog 2,7 miljoen euro groeigeld op, onder meer om de wachtlijst van 20.000 consumenten in te korten.
Vlaams assortiment toevoegen
De leveringen gebeuren door PostNL Food, die ook in België voor de distributie zal zorgen, terwijl het vullen van de potten vaak in sociale werkplaatsen gebeurt. Het aanbod bestaat uit zo’n 300 producten, ook van enkele A-merken zoals Heinz en Haribo. Voor Vlaanderen wil Pieter Pot het assortiment uitbreiden met zowel relevante huismerkproducten als bekende merkproducten, met een focus op kruidenierswaren en het “near food”-segment.
“De merken leveren hun producten in ‘bulk’ aan bij ons. Wij zorgen ervoor dat het in de potten en bij de mensen thuis komt. En daarmee kunnen de grote jongens roepen dat zij verduurzamen en wij kunnen onze klanten de bekende merken aanbieden. Mooi toch?”, zei Schoemaker daar eerder over. Na Vlaanderen hoopt de formule later ook naar Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië te trekken.