Ook tijdens de coronacrisis blijven harddiscounters Aldi en Lidl sterker groeien dan de markt in de meeste Europese landen. Op hun thuismarkt echter verliezen ze terrein. In de Benelux is het beeld gemengd.
In veroveringsmodus
In Frankrijk boekten de harddiscounters 6,8% omzetgroei gedurende de afgelopen twaalf maanden (tot en met mei), terwijl de totale markt er in dezelfde periode met slechts 1% op vooruit ging, blijkt uit recente cijfers van NielsenIQ waarover LSA bericht. Ook in Spanje wonnen ze 6,8%, terwijl de markt met slechts 0,7% groeide. In Italië gingen beide prijsvechters met 7,5% vooruit (tegenover 3,5% voor de totale markt). Het Verenigd Koninkrijk spant de kroon met een groei van 11,3% voor de harddiscounters, 3,5% voor de markt. In al deze landen wonnen de discounters dus marktaandeel, en vaak zelfs stevig.
Die knappe prestaties staan in scherp contrast met de situatie op de Duitse thuismarkt van de discounters. Daar verloren ze 0,2% omzet, terwijl de markt er groeide met 3%. Hun marktaandeel daalde er dus gevoelig. Uiteraard heeft dat alles te maken met de historische situatie in Duitsland: discounters – naast Aldi en Lidl ook Netto, Norma en Penny – zijn er het dominante winkelformaat. Ze hebben er samen nu al meer dan 40% marktaandeel. Dan wordt verder groeien moeilijk. Ook in Zwitserland en Oostenrijk boeren de harddiscounters licht achteruit.
In veel andere Europese landen bevinden Aldi en Lidl zich daarentegen nog altijd in “veroveringsmodus”. In Frankrijk bijvoorbeeld bedraagt het marktaandeel voor harddiscount nog maar 12,1%, in Spanje is dat 11,3%, in het VK 16,4%: dat laat ruimte voor expansie. In Frankrijk heeft Aldi recent de winkels van prijsvechtersketen Leader Price overgenomen van Casino. Die worden nu omgebouwd. In hetzelfde land plant Lidl de opening van een vijftigtal winkels per jaar. Toch zegt marktaandeel niet alles: in Polen hebben discounters een marktaandeel van 37,4% en weten ze toch te groeien met 2,7%.
Online achilleshiel
Hoe zit dat in de Benelux? In België hebben Aldi en Lidl samen een marktaandeel van 17,6%. Dat is het afgelopen jaar met 0,2% gegroeid. De situatie is wel erg verschillend voor beide spelers: Aldi is al heel lang actief op de Belgische markt (sinds 1976) en heeft er met meer dan 400 winkels een marktpenetratie van meer dan 80%. Expansie is niet echt meer aan de orde: de retailer verbouwt en vergroot nog wel winkels, bouwt het assortiment uit en zet in op marketing om occasionele kopers sterker aan zich te binden. Lidl daarentegen kwam recenter op de markt (in 1995) en heeft wel nog behoorlijk wat expansiemogelijkheden.
In Nederland hebben de harddiscounters een marktaandeel van 22,5%: ze moesten 0,7% prijsgeven. Concurrenten voeren er een sterke prijsconcurrentie, Jumbo is er de grote winnaar en ook e-commerce groeit er sterk, zowel bij ‘pure players’ (denk aan het sterk uitbreidende Picnic) als bij traditionele supermarktketens. Recent gaf Ahold Delhaize-topman Frans Muller aan dat e-commerce voor Albert Heijn in Nederland nu al 10% van de omzet uitmaakt. Op enkele testprojecten na zijn de harddiscounters echter online niet actief. Dat is mogelijk hun achilleshiel, nu de coronacrisis e-commerce ook voor voeding een enorme boost heeft gegeven.