Volgend jaar opent er een overdekt Legoland Discovery Centre in winkelcentrum Docks Bruxsel. Met deze attractie hoopt het shoppingcenter een groter publiek aan te trekken.
Tien procent meer bezoekers
De nieuwe attractie komt in het winkelpand waar voordien elektroketen MediaMarkt gevestigd was, een ruimte van 3100 vierkante meter. Pretparkenuitbater Merlin Entertainment heeft speciaal voor het winkelcentrum een concept uitgewerkt met videogames, 4D-cinema-attracties, games en virtualreality-ervaringen, schrijft De Tijd. Dat concept wil het bedrijf later ook in andere winkelcentra uitrollen, over de hele wereld.
Docks Bruxsel rekent erop dat het overdekte Legoland-park belangstellenden zal aantrekken uit heel het land. Vandaag ontvangt het winkelcentrum vooral klanten uit Brussel en Vlaams-Brabant. “Je moet consumenten een reden geven om langs te komen. Mensen spenderen geld waar ze tijd spenderen. Dat wil zeggen: waar ze werken, wonen of hun vrije tijd doorbrengen. Daar wil Docks op inzetten,” zegt CEO Peter Todd van Portus Retail, dat mede-eigenaar is van Docks Bruxsel. “Je kunt een hele dag bij ons doorbrengen: enkele uren in het Lego-park, iets eten, naar de cinema, wat shoppen.” Hij verwacht dat Lego tien procent meer bezoekers zal aantrekken.
Het shoppingcenter kan zo’n extra boost wel gebruiken. Vorig jaar kreeg Docks Bruxsel 24 procent minder bezoekers over de vloer als gevolg van de verplichte winkelsluitingen. En ook voor de coronacrisis was het een moeilijk verhaal: in 2019 verlieten heel wat grote namen als Match, JBC en IKKS het project uit ontevredenheid met de hoge huurprijzen en de lage bezoekersaantallen. De meeste panden zijn intussen wel opnieuw ingevuld: het centrum heeft minder dan vijf procent leegstand.