Met Hubside.Store verschijnt een nieuwe, ambitieuze speler op de markt van de ‘refurbished’ multimedia. De Franse retailer opent nog dit jaar 20 Belgische winkels en groeit ook elders in Europa razendsnel. De insteek? Duurzame consumptie.
Stroomversnelling
De eerste Belgische vestiging van de Franse keten Hubside.Store opent dit weekend de deuren in Louvain-La-Neuve, daarna volgen snel winkels in Doornik, Brussel, Bergen en Charleroi. Dit najaar komt ook Vlaanderen aan de beurt. In totaal wil de keten 20 tot 40 vestigingen openen in de komende 12 maanden. Het moet snel, want de populariteit van de zogenaamde ‘refurbished’ toestellen is in een heuse stroomversnelling geraakt, zegt het bedrijf. “Van de tien miljoen smartphones die jaarlijks in België worden verkocht, zijn één miljoen gereviseerde toestellen,” zegt CEO Sadri Fegaier in gesprek met RetailDetail. “De markt groeit met 10% per jaar. De crisis zal die trend nog versnellen.”
Bij Hubside.Store kunnen klanten zowel nieuwe als tweedehandse, gereviseerde smartphones, laptops en spelconsoles kopen. Ze kunnen er ook hun eigen kapotte toestel laten herstellen. Met zijn budgetvriendelijke aanbod wil de retailer de gemiddelde levensduur van elektroproducten verlengen en duurzame consumptie promoten. De keten pakt ook uit met een verhuurdienst: een elektrische step, een projector, een Gopro of een drone kan je er voor zowel korte als langere termijn huren. Verder voorziet Hubside.Store diensten als multimediaverzekeringen en de creatie van websites.
Focus op fysieke winkels
“We verkopen ongeveer 40% nieuwe en 60% refurbished toestellen. De gereviseerde toestellen zijn 30 tot 40 procent goedkoper dan nieuwe. Je kan bij ons ook binnenkomen met een iPhone 11 en die meteen inruilen voor een nieuwe iPhone 12. Dan betaal je enkel het verschil,” aldus Sadri Fegaier. Elk toestel komt met 24 maanden garantie en daarnaast garandeert Hubside.Store ook de laagste prijs voor elke smartphone. Wie elders een goedkopere aanbieding vindt, krijgt het prijsverschil terugbetaald.
Anders dan de meeste aanbieders van gereviseerde toestellen legt de retailer de focus op de fysieke winkel, waar klanten advies kunnen krijgen over de meest voordelige opties. Online kopen kan uiteraard ook, afhalen kan dan kosteloos in de winkels. Die winkels zijn tussen 150 en 500 vierkante meter groot en zien er behoorlijk strak uit: Hubside.Store wil zeker niet geassocieerd worden met een outletstore of een discountwinkel. “We opteren voor toplocaties, in centrumsteden of winkelcentra. We gaan bijvoorbeeld een winkel openen op de Louizalaan in Brussel.”
Europese ambities
Hubside.Store groeit als kool: in Frankrijk opende de keten al 50 winkels in negen maanden tijd, in Spanje openen dit jaar 30 winkels en in Portugal 10. Eind dit jaar ambieert de retailer een omzet van 100 miljoen euro met 100 winkels – eind 2023 moeten dat er al 500 zijn. Het bedrijf is onderdeel van Indexia Group, vroeger gekend onder de naam SFAM, gespecialiseerd in multimediaverzekeringen en ook eigenaar van Apple-reseller Switch. Indexia is ook de tweede grootste aandeelhouder van Fnac Darty.