Om het lokaal kopen te stimuleren, lanceert Flanders DC de #ikkoopbelgisch shoppingroutes. Via de routes kunnen shoppers elke maand een nieuwe Belgische stad ontdekken.
Lokaal creatief talent ondersteunen
Het initiatief, dat ook de steun krijgt van sectorfederatie Comeos, maakt deel uit van de campagne “Ik Koop Belgisch”, die via verschillende acties het Belgisch creatief talent, dat producten te koop aanbiedt aan consumenten, onder de aandacht wil brengen. Op de website ikkoopbelgisch.be zal vanaf juni elke maand een nieuwe shoppingroute verschijnen, waarin een stad haar lokale winkels met Belgische creatieve merken in de kijker zet.
Hasselt komt als eerste aan de beurt. Nadien volgen Brugge, Leuven, Antwerpen, Brussel, Gent, Mechelen, Kortrijk, Bergen en Luik. “Als we uit de voorbije periode iets geleerd hebben, dan is het wel dat de consument het lokaal kopen van producten uit eigen regio meer en meer leert appreciëren. Voor de vele honderden handelaars die ons stadscentrum rijk is, is dat absoluut een opsteker. Uiteraard zijn we dan ook blij dit project te mogen aftrappen”, zegt Hasselts Schepen voor Economie Rik Dehollogne.