Zware concurrentie en prijsdruk
Colruyt laat weten dat de omzet de laatste maanden minder snel groeit dan in het eerste semester: “Op basis van de omzetevolutie en van de vooruitzichten voor de rest van het boekjaar verwachten wij dat de nettowinst licht lager zal liggen dan vorig jaar“, klinkt het in een persbericht. De winst zal met ander woorden uitkomen onder de 353,7 miljoen euro van toen.
Over de eerste negen maanden van het boekjaar steeg de groepsomzet weliswaar met 4,5% tot 6,539 miljard euro. Na de zomer vertraagde de groei echter, volgens Colruyt als gevolg van “de voortgezette en versnelde wijzigingen in het consumptiepatroon, het aanhoudende moeilijke economische klimaat en de daarmee samenhangende impact op het bestedingspatroon van de consument“.
Licht verlies van marktaandeel
“In deze context was er een stevig concurrentiële en promotionele markt waarin Colruyt blijvend geïnvesteerd heeft in zijn laagste prijzenstrategie, voor elk product op elk moment. Dit alles leidde in het derde kwartaal tot een daling van het marktaandeel met 0,2% (25,8% versus 26% in hetzelfde kwartaal vorig jaar)”, laat de groep weten.
De verkoop in het groothandels- en foodservicesegment steeg met 7,2% tot 1.110,3 miljoen euro, vooral dankzij de groei van de foodservice-activiteiten in België (via Solucious) en Frankrijk (via Pro à Pro), alsook dankzij de groei van het Spar-enseigne in België. De omzet van de overige activiteiten (in hoofdzaak de DATS24-brandstofstations) bleef ongeveer stabiel op 570,9 miljoen euro.
Colruyt Group maakt zijn definitieve jaarresultaten bekend op 23 juni eerstkomende. Het aandeel van Colruyt is maandag op de beurs van Brussel ruim 7 procent lager van start gegaan. Het Bel20-aandeel opende maandag met een verlies van 7,3 procent op 39 euro. Het was vrijdag net boven 42 euro gesloten.