Online marktplaats Etsy, gespecialiseerd in vintage en zelfgemaakte spullen, neemt het tweedehands modeplatform Depop over. Met die deal hoopt de creatieve marktplaats een jonger publiek te bereiken.
Onderscheidende marktpositie
Internetplatform Etsy betaalt 1,6 miljard dollar (1,3 miljard euro) voor de overname van Depop, een hippe Britse online marktplaats voor tweedehandsmode. Depop zal als zelfstandige marktplaats blijven werken vanuit z’n huidige hoofdkwartier in Londen, met het bestaande managementteam, meldt het bedrijf in een persbericht.
Volgens Etsy bekleedt Depop een sterk onderscheidende positie in de snel groeiende tweedehandsmarkt. Het platform werd opgericht in 2011 en groeide tussen 2017 en 2020 jaarlijks met bijna 80%. Vandaag zijn er al 30 miljoen geregistreerde gebruikers in bijna 150 landen. Vorig jaar telde de app 4 miljoen actieve gebruikers en 2 miljoen actieve verkopers. Die realiseerden samen voor zowat 650 miljoen dollar (532 miljoen euro) aan transacties op het platform. De inkomsten voor Depop zelf bedroegen 70 miljoen dollar (57 miljoen euro).
Met de overname versterkt Etsy z’n positie in de modemarkt en haalt het ook expertise in huis met betrekking tot digitale marketing en ‘community building’. Vooral interessant is het gegeven dat ongeveer 90% van de actieve gebruikers van Depop jonger is dan 26 jaar. Dat jonge publiek is meer dan welke andere doelgroep tuk op tweedehandsmode. In de VS is Depop de tiende populairste webshop bij generatie Z.