Vanaf vandaag krijgt een eerste selectie H&M-artikelen een duurzaamheidsscore. Klanten zullen op die manier beter kunnen inschatten hoe groot de milieu-impact van een bepaald artikel precies is.
Transparantie
Elk product krijgt een zogenaamd ‘Higg Index Sustainability Profile’, waarbij een score van ‘basis’ tot 3 wordt toegekend rekening houdend met de milieueffecten van de gebruikte materialen en grondstoffen. Producten met de grootste milieu-impact krijgen de score ‘basis’, terwijl milieuvriendelijkere en duurzamere alternatieven een score van 1, 2 of 3 krijgen. Voor elk product is bovendien gedetailleerde info beschikbaar over de impact op het waterverbruik, de opwarming van de aarde, het gebruik van fossiele brandstoffen en de watervervuiling.
Pascal Brun, Hoofd Duurzaamheid bij H&M noemt het scoresysteem een belangrijke mijlpaal. “We zijn ervan overtuigd dat transparantie de sleutel is tot het veranderen van de mode-industrie en we zijn enthousiast over de verdere ontwikkeling van deze tool, zodat we in de nabije toekomst nog meer milieu- en eventueel sociale gegevens over onze producten met onze klanten kunnen delen.”
De scores zullen vermeld worden op de productpagina’s in de webshop. In de fysieke winkels kunnen klanten de info raadplegen door met de H&M-app de streepjescode van het product in kwestie te scannen.