Ralph Lauren heeft een zeer lastig coronajaar achter de rug: de omzet viel met bijna een derde terug en onder de streep was er een nettoverlies van omgerekend 99 miljoen euro.
Winkelsluitingen
In het gebroken boekjaar van het Amerikaanse luxemerk, dat op 27 maart werd afgesloten, boekte Ralph Lauren een totale omzet van 4,4 miljard dollar (3,6 miljard euro). Dat is een daling met liefst 29%, waarvoor het bedrijf verwijst naar de tijdelijke winkelsluitingen ten gevolge van corona en “andere verstoringen gedurende het jaar”.
Met uitzondering van Azië, waar er een groei was van 1%, kregen de opbrengsten overal een flinke klap. In Noord-Amerika daalde de omzet met 37% tot twee miljard dollar (anderhalf miljard euro), terwijl er in Europa een krimp was van 29% tot 1,2 miljard dollar (net geen miljard euro), schrijft FashionUnited.
Ralph Lauren boekte een bedrijfsverlies van 44 miljoen dollar (35 miljoen euro). Het nettoverlies bedroeg omgerekend 99 miljoen euro.
Club Monaco verkocht
In het kader van de evaluatie van zijn merkenportefeuille heeft het bedrijf een definitieve overeenkomst bereikt betreffende de verkoop van Club Monaco aan Regent L.P. Dat droeg afgelopen jaar zowat honderd miljoen dollar (tachtig miljoen euro) bij aan de totale omzet van het Amerikaanse concern. In het laatste jaar voor de coronapandemie bedroeg de omzet nog 210 miljoen dollar (170 miljoen euro).