Al open in april
De 60 Samsung-winkels zouden al in april de deuren moeten openen. Zo’n 10 à 15 van die winkels zijn voorzien voor Groot-Brittannië, de andere worden verspreid over Ierland, Duitsland, Portugal, Zweden, Nederland en Spanje (waar Samsung sinds de herfst proefdraaide met drie winkels – zie foto).
In de Samsung Store zal het Koreaanse merk smartphones, tablets, laptops en ‘wearables’ verkopen; tv’s en witgoed zijn niet voorzien. Dat alles zo snel gaat, komt doordat zo goed als alle nieuwe Samsung Stores zullen worden ondergebracht in voormalige Carphone- en PhoneHouse-vestigingen. Dat biedt Samsung mogelijkheden te over, want de groep runt liefst 2.000 verkooppunten.
“Dit is een belangrijke alliantie die inspeelt op de kracht van beide bedrijven”, zegt Andrew Harrison, CEO van Carphone. “Samen creëren we een krachtig nieuw retailconcept dat onze klanten een breed gamma aan producten, content en diensten aanbiedt. Tegelijk zorgen we voor een flinke investering en meer jobs in de retailsector.”
Directe aanval op Apple Store
Met die grote en enorm snelle expansie opent Samsung – de absolute nummer één op de markt van smartphones – meer dan ooit de aanval op grote rivaal Apple. Dat runt momenteel 98 Apple Stores in acht Europese landen. Daarvan zijn er 37 in Groot-Brittannië.
Dat Samsung volop de kaart van Samsung Stores trekt, hoeft niet te verwonderen als je de resultaten van de Apple Stores bekijkt. Die flagships zetten zo’n 19 miljard dollar (net geen 14 miljard euro) om per jaar en genereren meer cash per vierkante meter dan welke andere retailketen ook. Het voorbije kwartaal alleen al verwelkomden de Apple Stores 114 miljoen bezoekers, wat een duizelingwekkende 21.000 potentiële kopers per winkel per week betekent.