Testcase in Rubenshuis
Voor het project werd een mobiele applicatie voor iOS-apparaten gebouwd en werden beacons, klein wireless apparaatjes die door middel van Bluetooth boodschappen sturen naar de iPhone of iPad van mensen die zich in de buurt bevinden, verspreid over het hele Rubenshuis. Via de beacons krijgen bezoekers allerlei informatie doorgestuurd.
“We gebruiken iBeacon om een ‘indoor GPS’ te creëren op de iPhone en iPad. Zo kan je een thematisch bezoek doorheen het museum volgen en word je uitgenodigd om meer informatie te ontdekken over kunstwerken,” aldus Lucas Caesens, Creative Technologist bij Prophets. Op die manier kunnen bezoekers bijvoorbeeld deelnemen aan een quiz of een zoektocht doorheen het museum.
De voorlopige opstelling in het Rubenshuis is nog maar een testcase. Eens de test succesvol is gebleken, wordt gedacht aan een permanente opstelling van de Beacons en de integratie van iBeacon in een museumapplicatie.
“Grootste innovatie in mobile shopping”
Prophets is echter niet van plan om de technologie enkel naar musea te brengen. Er wordt al volop gewerkt aan interactieve concepten voor klanten in de retail-, banking- en telecomsector. Volgens Business Insider biedt de Apple iBeacons-technologie immers dé oplossing voor een vlotte communicatie tussen de merken en hun iPhone-gebruikers.
Die laatsten brengen hun tijd namelijk grotendeels binnen door, waar ze regelmatig geen bereik hebben. Met de iBeacon-technologie is dat probleem meteen van de baan. Forbes beschouwt het nu al als de grootste innovatie in ‘mobile shopping’ tot op heden.