Handelsfederatie Comeos gaat op zoek naar vernieuwing in de retailsector. Wie wint dit jaar de prestigieuze Mercuriusprijs? Kandidaten kunnen zich vanaf nu aanmelden.
Crisis als kans
Gezonde restaurantketen Foodmaker wist zichzelf compleet heruit te vinden tijdens de coronapandemie vorig jaar en werd daarvoor bekroond met de Mercuriusprijs van Comeos, een jaarlijkse award die al meer dan dertig jaar wordt uitgereikt aan het “winkelconcept van het jaar”. Dit najaar wil Comeos de handel extra in de kijker zetten, door laureaten te selecteren die symbool staan voor de vernieuwing in de sector.
Die vernieuwing kan slaan op een vernieuwend winkelconcept, een innovatieve webshop of platform, een doorbraak inzake duurzaamheid, een baanbrekend personeelsbeleid… “Het is een zoektocht naar bedrijven die, om het met een boutade te zeggen, de crisis als een kans hebben gegrepen,” zegt de federatie.
Het beoordelen van de dossiers gebeurt door een professionele jury, die volledig autonoom en onafhankelijk van Comeos beslist. De jury is samengesteld uit topexperts uit de retail en staat onder de deskundige leiding van Gino Van Ossel, Professor Retail & Trademarketing bij de Vlerick Business School. Verder zetelen ook Myriam Blanpain, owner en ceo van AddRetail, Els Breugelmans, professor marketing aan de KUL, Stefan Van Rompaey, hoofdredacteur RetailDetail, Silvie van Hout, partner Gondola Academy, Benjamin Wayens, professor Géomarketing ULB, en Isabelle Gérard, ceo Carré Associates.
De jury beslist op basis van deze vijf criteria:
1. Hoe vernieuwend is de laureaat?
2. Hoe ‘Belgisch’ is de vernieuwing?
3. Hoe succesvol is de vernieuwing?
4. Heeft de vernieuwing impact op de resultaten en is zij schaalbaar?
5. In welke mate spoort de innovatie met maatschappelijk verantwoord ondernemen?
Kandidaten kunnen zich aanmelden op de website www.mercuriusprijs.be. Op 27 oktober kennen we de winnaar.