Een Filet Pur waarin je te weten komt waar de ‘hard’ in hard seltzer op slaat, wat het verband is tussen vlees eten en masturbatie, en welke volgende pandemie zich alweer aandient: daar zeg je toch geen nee tegen?
Met fluostift gemarkeerd
Hallo, goebeziger! Nee, ik heb het niet tegen u, ik heb het tegen Frans Muller. Er klonk de afgelopen weken wat kritiek van analisten en gemor van beleggers omdat ze vinden dat het bij Ahold Delhaize niet rap genoeg vooruit gaat, maar kijk: de geviseerde topman kon toch maar weer een meer dan fraai rapport voorleggen. Daarin stond te lezen dat de onlineverkopen gewoonweg exploderen terwijl ook de fysieke winkels zowat dubbel zo hard groeien als verwacht – en dat ondanks die moeilijke vergelijkingsbasis dus, want tijdens het eerste kwartaal van 2020 begonnen shoppers wereldwijd te hamsteren dat het een lieve lust was, weet u nog wel?
Maar de fusiegroep geeft dus geen krimp. Meer nog: zowel in Nederland als in België wint de retailer opnieuw marktaandeel. Zo’n 30 procentpunt naar verluidt. Met dank aan de gezonde kortingen van het SuperPlus programma, onder andere. En ook met dank aan de snelle groei van thuisbezorgen. Muller heeft zonder twijfel dat rapport van McKinsey al gelezen, waarin die bollebozen van een consultants duidelijk aangeven hoe je de online boodschappen ook rendabel krijgt. Dat paragraafje over het rentabiliseren van klantendata heeft hij met fluostift gemarkeerd. U nog niet?
Splitsing geëist
Toch een pittige kanttekening : over e-commercefenomeen bol.com mogen we nog altijd het fijne niet weten. Geen financiële details, buiten een groeipercentage, het aantal partnerverkopers en een approximatieve omzet. En dat standpunt wordt stilaan onhoudbaar, stellen analisten. Ze eisen inzicht. De winkel van ons allemaal is geen supermarkt, immers. Dat non-foodplatform wordt te groot en verdient een eigen, heldere waardering. Als voorafname op een afsplitsing en een aparte beursgang? Tja, waarom niet? De druk zal blijven toenemen. En als collega Coolblue het kan…
En nog een dingetje: Ahold Delhaize scoort in de Benelux mede dankzij stuntprijzen op verse voeding. Op dit eigenste moment is het weer flink van dattum, hoor: kipfilet tegen halve prijs en een portie kabeljauwhaas voor amper 3,99 euro bij Albert Heijn, haast u. Dan kunnen de collega’s van Delhaize uiteraard niet achterblijven, dus gooien ze er 1+1 gratis bovenop voor kropsla en yoghurt, onder andere. Dat is niet naar de zin van buurtsuper.be. Een absoluut verbod moet er komen op dat soort stunts met verse voeding: “Een bedreiging voor onze voedselveiligheid en bij uitbreiding voor de hele planeet”, waarschuwt de organisatie. Nochtans wordt het merendeel van die blauwe fabriekjes uitgebaat door zelfstandige ondernemers, die je niet hoort klagen over de verkoopcijfers. En de collega’s van AD & Proxy Delhaize doen al een tijdje lustig mee. Wie vraagt er nu eigenlijk om een verbod? Spar misschien?
Iedereen woke
Als stuntpromoties op vlees en groenten de aarde niet om zeep helpen, dan zal fastfood het wel doen. Rundshamburgers, meer bepaald: die zouden volgens activisten tjokvol antibiotica zitten, wat op termijn zal leiden tot resistente superbacteriën die ook de mens treffen. Er komt, kort gezegd, een pandemie op ons af waarmee vergeleken dat coronavirus slechts een lachertje is. En dus gaan woke aandeelhouders – ze bestààn – op de algemene vergaderingen van McDonald’s, KFC & co moties indienen die meer transparantie eisen over het gebruik van antibiotica in de productieketen. Waar is de tijd dat je als multinational feestelijk je voeten kon vegen aan je maatschappelijke verantwoordelijkheid, zolang het dividend maar voldoende hoog was?
Dat hebben ze ook bij Kellogg’s begrepen, intussen. De suikerbommenproducent die geheel ten onrechte door malafide journalisten wel eens een suikerbommenproducent wordt genoemd, gaat z’n imago oppoetsen en pakt daarom uit met een heus welzijnsmanifest. Niks dan goeie voornemens lezen we daarin: het suikergehalte gaat wel degelijk naar beneden, de verpakkingen worden kleiner, de voedselbanken worden onder schenkingen bedolven en er komen ook nieuwe, supergezonde snacks op de markt.
Geen sletjes
Logisch ook: Kellogg’s werd opgericht door een dokter, dus zo slecht kunnen die producten toch niet zijn? (Zie ook: de deugddoende pizza’s van die andere dokter, meneer Oetker.) Beneluxdirecteur Luc Houben verslikte zich wel even in z’n kom Frosties toen onze topredactrice hem eraan herinnerde dat die fameuze dokter John Harvey Kellogg destijds steak eten ten stelligste afraadde, omdat het tot vleselijke zonde en afkeurenswaardige masturbatie zou leiden. Hey, geen interview zonder grondige voorbereiding bij RetailDetail, en we kennen onze prioriteiten. De redactie staat dan ook op een strikt dieet van krekelpasta en larvengehakt, delicatessen die voortaan geproduceerd worden in Geel, parel der Kempen, gekend om z’n reggaefestival dat dit jaar ondanks de goednieuwsshow van de versoepelingsbrigade in de Wetstraat alweer niet zal doorgaan.
Wie ondanks de frisse temperaturen en de felle buien toch besluit om een terrasje te doen, kan daar vanaf nu iets nieuws bestellen: ‘It’s Topo Chico Time’, immers. Want ook Coca-Cola stapt nu in de markt van de laagdrempelige alcoholische drankjes. De ‘hard’ in hard seltzer slaat voornamelijk op de snelheid waarmee de verkoopcijfers de hoogte inschieten, immers, en dan mag je niet achterblijven. De frisdrankproducent houdt wél een slag om de arm: van Topo Chico-sletjes willen ze in Atlanta namelijk niet weten. Consumenten zullen een identiteitsbewijs moeten voorleggen – wie jonger is dan twintig mag het vergeten – én een bewijs van goed gedrag en zeden. Zo. Niks versoepeling. Ook niet voor de nachtwinkels, die heel erg boos zijn omdat ze nog altijd geen hard seltzer mogen verkopen aan mensen die hun gezellig terrasje na 22u willen verderzetten in de openbare ruimte. Ach, deze crisis zal pas echt voorbij zijn als er weer proevertjes liggen in de Colruyt. En geen dag eerder. Toch? Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.