Met ingang van 1 augustus wordt Dr. Karsten Wildberger de nieuwe CEO van Ceconomy. Hij wordt tevens CEO van Media-Saturn-Holding-GmbH (MediaMarktSaturn), waardoor er een einde komt aan de dubbele managementstructuur.
Dubbele rol
Als nieuwe topman van Ceconomy volgt Wildberger Dr. Bernhard Düttmann op, die het concern het voorbije anderhalf jaar op interimbasis leidde. Bij MediaMarktSaturn neemt hij de plaats in van huidig CEO Ferran Reverter Planet. De hele operatie maakt deel uit van de vereenvoudiging en eenmaking van de managementstructuur van Ceconomy. Vorige maand werd Florian Wieser, CFO bij MediaMarktSaturn, al benoemd tot CFO van Ceconomy.
Wildberger komt over van E.ON SE, waar hij aan de slag was als CEO. “Met Dr. Karsten Wildberger halen we een internationaal ervaren manager in huis die de nodige ervaring meebrengt in operationele verkoop, digitale transformatieprocessen en een duidelijke klantgerichtheid,” zegt Thomas Dannenfeldt, voorzitter van de raad van toezicht van het Duitse elektronicaconcern.
Winkelsluitingen wegen op resultaat
Ceconomy maakte vanochtend ook zijn kwartaalresultaten bekend. Het moederbedrijf van MediaMarkt en Saturn sloot het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar lager af dan een jaar geleden, vooral als gevolg van de aanhoudende winkelsluitingen in Duitsland en Nederland. De omzet voor de periode van januari tot maart 2021 kwam uit op 4,3 miljard euro, een daling van 5,7% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aangepaste bedrijfsverlies liep op van 131 miljoen euro naar 146 miljoen euro.
In landen als Italië, Turkije, Zweden en Spanje, waar er de voorbije maanden geen algemene lockdowns waren, liepen de zaken zeer goed, net als in het eerste kwartaal. Landen als Oostenrijk en Polen profiteerden van aanzienlijke inhaaleffecten nadat de winkels heropend werden.
Het tegenvallende resultaat is dan ook voornamelijk het gevolg van lagere omzetten in de fysieke winkels van MediaMarkt en Saturn in Duitsland, alsook van MediaMarkt in Nederland. De winkels in deze twee landen werden in de betrokken periode grotendeels gesloten en slechts kort geopend onder strenge beperkingen. Overheidssteunmaatregelen en kostenbesparingen beperkten wel de omzet- en margedalingen, maar konden de geleden schade niet volledig compenseren.
Veerkrachtig model
“De tweede lockdown is veel langer en ingrijpender dan de eerste lockdown een jaar geleden. Het feit dat we, ondanks alles, het tweede kwartaal over het algemeen goed hebben doorstaan en de periode slechts lichtjes lager afsloten dan vorig jaar, is een bewijs van de veerkracht van ons omnichannel businessmodel”, aldus Dr. Bernhard Düttmann, CEO van Ceconomy.