27,9 miljard euro omzet
De IKEA Group heeft in zijn boekjaar 2013 (dat op 31 augustus werd afgesloten) de winst zien stijgen tot 3,3 miljard euro en zijn omzet zien groeien tot 27,9 miljard euro. Inclusief de huuropbrengsten van de winkelcentra die de IKEA Group exploiteert, klokt de totale omzet af op 28,5 miljard euro. Dat meldt de Zweedse woonwinkelketen in zijn zopas verschenen Jaaroverzicht.
“We zien dat de consumentenbestedingen in veel landen toenemen“, zegt voorzitter en CEO Peter Agnefjäll van de IKEA Group. “Er is nog steeds sprake van een uitdagende economische situatie, maar positieve signalen dienen zich ook aan. Belangrijke markten zoals de VS doen weer helemaal mee en ook in Europa zien we tekenen van herstel. Zelfs in de Zuid-Europese landen zien we een toename van de aankoopbereidheid onder consumenten.”
Groter marktaandeel
In vrijwel alle markten wist de IKEA Group naar eigen zeggen haar aandeel te vergroten. Duitsland, de VS, Frankrijk, Rusland en Zweden zijn de grootste markten.
“Deze omzetgroei laat zien dat ‘waar voor je geld’ steeds belangrijker wordt”, aldus nog Peter Agnefjäll, die daarbij specifiek verwijst naar het succes van duurzame producten: “Vorig jaar kochten de consumenten alleen al 22 miljoen van onze led-producten, waarmee ze fors besparen op energieverbruik en -kosten.”
IKEA opende vorig boekjaar vijf nieuwe winkels: twee in China (Ningbo en Sjanghai) en telkens een in Spanje (Barcelona), Zweden (Uddevalla) en Canada (Winnipeg).
“Blijven groeien”
De IKEA-CEO bevestigt nogmaals dat de groep vasthoudt aan haar ambitieuze groeiplannen – een omzet van 50 miljard euro in 2020, ook al was daar recent enige verwarring rond ontstaan.
“Onze ogen blijven gericht op de lange termijn“, benadrukt Agnefjäll. “Daarnaast blijven we constant bezig met het ontwikkelen van betere producten tegen een lagere prijs. Het verbeteren van de klantbeleving in onze winkels blijft een prioriteit, net zoals een ruimere toegankelijkheid. Dat laatste realiseren we met de verbreding van ons dienstenaanbod, e-commerce en uitbreiding van de fysieke winkels.”
“Dankzij onze solide financiële basis en eigendomsstructuur kunnen we op evenwichtige en duurzame wijze verder groeien”, aldus nog de CEO van IKEA.