H&M lanceert in Duitsland Itsapark, een online platform gericht op duurzame mode- en interieurartikelen. Het bevat gedetailleerde informatie die klanten moet toelaten te kiezen voor de duurzame aspecten die zij belangrijk vinden.
Bewuster shoppen
De webwinkel wil de bestemming zijn voor iedereen die bewuster wil shoppen. Studies tonen aan dat de bereidheid om duurzaam te winkelen groter is dan ooit, en H&M speelt daarop in met zijn nieuwe multimerkenplatform waar alleen duurzame artikelen te koop zijn, schrijft Vogue. Klanten vinden er een gecureerde selectie van producten van een honderdtal merken, waarmee Itsapark samenwerkt volgens een soort marktplaatsprincipe. Daartoe behoren kleine beautymerken, maar ook lokale interieurfabrikanten en een platform voor modeverhuur. Slechts zes van deze merken zijn van H&M zelf.
Alle merken op het platform voldoen aan een aantal duurzaamheidscriteria, zoals op vlak van circulariteit of ecologische productie. Per afzonderlijk product worden die “verdiensten” trouwens specifiek vermeld in de webwinkel. Klanten kunnen het aanbod bovendien filteren, waarbij ze zelf producten kunnen zoeken op basis van wat voor hen erg belangrijk is. De slogan van het platform luidt dan ook #yepthatcounts, waarmee H&M aangeeft dat individuele keuzes wel degelijk een verschil kunnen maken, hoe klein de stap ook is.
Twee jaar geleden kondigde H&M al de lancering van een platform aan onder de naam Itsapark, schrijft FashionUnited. Bedoeling toen was een soort modegids te ontwikkelen, waar consumenten ook terecht zouden kunnen voor vragen en advies. De naam is dus behouden, maar de invulling van het concept werd grondig gewijzigd.