Na een verbluffend eerste kwartaal verhoogt Zalando zijn vooruitzichten voor het volledige jaar. Het modeplatform investeert ook fors in de uitbreiding van zijn logistieke netwerk.
Sterkste klantengroei sinds 2013
Het bedrijf verwacht nu dat de opbrengsten met 26 tot 31% zullen groeien tot 10,1 à 10,5 miljard euro. Het aangepast bedrijfsresultaat zou dit jaar dan weer uitkomen tussen 400 en 475 miljoen euro. Zalando rekende tot nu toe op een omzetgroei van 24 tot 29% een een aangepaste bedrijfswinst van 350 tot 425 miljoen euro.
De verhoogde vooruitzichten komen er na een uitzonderlijk eerste kwartaal. De voorbije drie maanden kende Zalando zijn sterkste klantengroei sinds 2013, waardoor het bedrijf nu 41,8 miljoen actieve klanten telt. Mede daardoor steeg de omzet met liefst 46,8% tot 2,2 miljard euro. De aangepaste bedrijfwinst bedroeg 93,3 miljoen euro, en was vooral het resultaat van een sterke doorverkoop en een aanhoudend lager retourpercentage.
Om zijn toekomstige groeiambities mogelijk te maken, zal Zalando zijn Europese logistieke netwerk, dat momenteel 10 fulfillmentcentra telt, tegen 2023 uitbreiden met vijf eenheden. Twee distributiecentra in Rotterdam en Madrid zijn bijna klaar en zullen in de loop van dit jaar in gebruik worden genomen. De bouwwerkzaamheden voor drie andere magazijnen in Frankrijk, Duitsland en Polen zullen in de komende twaalf maanden van start gaan.