Belgische webwinkels die regelmatig buitenlandse klanten over hun virtuele vloer krijgen, moeten dringend nakijken of ze in regel zijn met het nieuwe Europese btw-regime dat vanaf juli in voege treedt. Dat is de boodschap van Nathalie Wittock van Deloitte Legal-Lawyers. “Door de economische crisis en de brexit is dat bij velen blijven liggen, maar de tijd dringt”, klinkt het.
Gedaan met verkoopsdrempels
De vandaag geldende btw-regels voor grensoverschrijdende verkopen zijn gebaseerd op verkoopsdrempels. Concreet: als je verkopen in een bepaald land een bepaalde drempel overschrijden (35.000 of 100.000 euro, afhankelijk van land tot land), ben je de btw verschuldigd aan dat land. Alles daaronder is voor de Belgische fiscus. Een systeem dat dus betekent dat je als webshop goed moet bijhouden of je die drempels overschrijdt, en maakt dat je een btw-registratie nodig hebt in die landen waar je “erover” gaat.
“De nieuwe regels, opgelegd van de EU, zijn opgezet als een vereenvoudiging”, legt Wittock uit. “Vanaf juli betaal je sowieso het btw-tarief van het land van bestemming, maar kan je het totaalbedrag gewoon hier in België betalen. Vanaf daar wordt de verdeling naar de verschillende landen gedaan.” Sinds begin april kunnen Belgische webwinkels die geregeld over de grens verkopen zich daarvoor registreren in België. “De klok tikt”, benadrukt Wittock. “Het wordt dringend tijd dat iedereen z’n huiswerk maakt.”
Systemen aanpassen aan verschillende btw-tarieven
Dat huiswerk is niet onbelangrijk. Want de btw-tarieven verschillen van land tot land. “De webwinkels zullen dat moeten inbouwen in hun systemen, en dus ook hun verkoopprijzen in functie daarvan aanpassen.” Er is nog een uitzondering ingebouwd voor heel kleine of pas gestarte webshops. Als hun buitenlandse verkopen onder de 10.000 euro blijven, zijn zij enkel btw in België verschuldigd. Maar opnieuw: het huiswerk moet gemaakt worden om te weten of je onder of boven die drempel zit.
RetailDetail E-commerce Congress 2021
Naar aanleiding van het RetailDetail E-commerce Congress 2021 belooft Wittock een “eenvoudige uiteenzetting, zonder te veel technische details” om de nieuwe regels toe te lichten. En zij is niet de enige met inzichten en nuttige informatie voor de Belgische e-commercespelers.
De lockdowns hebben e-commerce in een stroomversnelling gebracht. Retailers moesten snel schakelen, consumenten maakten de omslag. Hoe matuur is de markt vandaag? Op deze en vele andere vragen rond e-commerce biedt RetailDetail een antwoord tijdens het E-Commerce Congress 2021. We doen dat aan de hand van inspirerende getuigenissen van Koen Wilssens van Runners’ Lab en van Barbara Thomas, senior commercial manager bij betaaloplossing Klarna en met sectorinzichten van Luka Sabbe van The House of Marketing. Klik hier om u in te schrijven.