40 webshops elke minuut bezocht
In de periode van 11 november tot 15 januari heeft InternetVista de beschikbaarheid van 40 e-commercesites in ons land gemonitord. Onder meer de webshops van 3Suisses, Azur, Decathlon, Delhaize, Krëfel, Vandenborre en Zalando kregen elke minuut een bezoek om te kijken of de webshop wel beschikbaar was.
Vier websites haalden een ‘uptime’ van 100% en waren met andere woorden niet één seconde onbereikbaar: Consoleshop (van Coolblue), eBay, Neckermann (mode- en woonwarenhuis) en Teatower (theespecialist). Een aantal andere spelers wist de schade te beperken tot minder dan een uur, daaronder Sherpa (4 minuten down), Fnac (9 minuten), Coolblue (9 minuten), Decathlon (11 minuten), PhotoHall (20 minuten), MacLine (35 minuten), Snapstore (42 minuten) en Delhaize Wine World (48 minuten).
Samengeteld 6 dagen ‘down’
Free Record Shop buiten beschouwing gelaten (die site was door de gekende perikelen liefst 7,5 dagen onbereikbaar), waren de sites die het langst onbeschikbaar waren in de eindejaarsperiode die van NewPharma (in het totaal ruim 17 uur down), Nespresso (14 uur down), Delhaize (11 uur down) en Media Markt (10 uur down).
Alles samen waren de 40 bestudeerde sites een kleine week onbereikbaar, en in december – de maand die goed is voor 16% van de jaaromzet. “Over het algemeen heeft de Belgische e-commerce beter gepresteerd dan bij ons vorig onderzoek”, zegt medeoprichter Cédric Braem van InternetVista aan DataNews. “Bedrijven zijn er zich meer van bewust dat een goed backendplatform een sleutelelement is voor het succes van een e-commerce site. Immers: als je site niet bereikbaar is, kan er ook niets verkocht worden.”