Herwonnen dynamiek in Amerika
Na de teleurstellende resultaten van het Nederlandse Ahold (Albert Heijn) was het uitkijken naar de prestaties van Delhaize. “Onze opbrengsten van het vierde kwartaal 2013 waren sterk, zowel in de V.S. als in België”, zegt CEO Frans Muller.
“In de V.S., waar de volumegroei positief bleef, waren we bijzonder tevreden met de dynamiek bij Food Lion. De gefaseerde herpositionering, die bijna drie jaar geleden van start ging, voldoet aan onze verwachtingen en we kijken ernaar uit om dit jaar het klantenaanbod bij Food Lion verder te ontwikkelen.”
Analisten en beleggers keken vooral uit naar de resultaten in Amerika: Ahold, dat net als Delhaize het gros van zijn verkoop realiseert in de Verenigde Staten, had het namelijk over “een krimpende Amerikaanse markt” als gevolg van onder meer het teruglopende overheidsbudget voor voedselbonnen.
Niets daarvan bij Delhaize: “De vergelijkbare omzet groeide met 2,8%, ondanks de handelsdeflatie als gevolg van onze prijsinvesteringen bij de Food Lion Phase 4- en Phase 5-winkels en bij Hannaford. De opbrengsten waren in het bijzonder sterk bij Food Lion.” Die +2,8% is liefst het dubbele van de analistenconsensus, ook al gaat het voor alle duidelijkheid om cijfers exclusief Harvey’s en Reid’s (die eerder verkocht werden).
Sterk eindejaar in België
Ook in eigen land steeg de vergelijkbare omzet in het vierde kwartaal: +2,4%, “ondanks de aanhoudende concurrentiële marktomstandigheden”, aldus de Nederlandse opvolger van Pierre-Olivier Beckers: een duidelijke verwijzing naar Albert Heijn (dat het in ons land beter doet dan in Nederland) en de discounters Aldi en Lidl.
Vooral de eindejaarsverkopen noemde de kersverse CEO erg sterk. De groep benadrukt nog dat het marktaandeel van Delhaize België stabiel bleef tegenover 2012: dus 25,5%.
De rest van Europa levert een gemengd beeld op: “De opbrengsten in Zuidoost-Europa groeiden met 4,5% aan ongewijzigde wisselkoersen dankzij de sterke prestaties in Griekenland en de uitbreiding in Roemenië, gedeeltelijk gecompenseerd door een negatieve volumegroei in Servië (-0,6%).”
21,1 miljard euro jaaromzet
Over het volledige boekjaar haalde Delhaize 21,1 miljard euro omzet (+0,6%). De omzetgroei werd wel getemperd door een verzwakking van de dollar (-3,3%) tegenover de euro. Aan ongewijzigde wisselkoersen was er een toename met +2,6%, terwijl de organische opbrengstengroei 3,1% bedroeg. Geografisch komt de omzet vooral uit de VS (12,9 miljard), dat de belangrijkste markt is voor België (5,1 miljard) en Zuidoost-Europa (3,1 miljard).
Op basis van voorlopige niet-geauditeerde cijfers over het volledige boekjaar zou de onderliggende bedrijfswinst uitkomen op 770 miljoen euro, best wat hoger dan de eigen verwachting van “minstens 755 miljoen euro”. Cijfers die de beleggers als muziek in de oren klinken: rond 10 uur vanochtend stond het aandeel 8% hoger dan de slotkoers van gisteren.