De Chinese e-commercereus JD.com geeft het startschot voor zijn Europese expansie: in Nederlands Limburg opent de logistiekspecialist een distributiecentrum van 18.000 vierkante meter groot. Er komt ook een kantoor in.
Robots en zelfrijdende karren
De kogel is door de kerk: JD.com heeft een contract getekend om in Venray, in het zuiden van Nederland, een distributiecentrum van 18.000 vierkante meter te huren. Behalve als magazijn zal zo’n 350 vierkante meter van de ruimte ook worden gebruikt voor kantoren. Eerder was er sprake van een distributiecentrum in Frankrijk of de haven van Zeebrugge als logistieke hub, maar de keuze is nu toch op Nederland gevallen.
JD.com, dat zich als derde grootste e-commercespeler van China onderscheidt met sterk geautomatiseerde logistiek, zal ook in Venray zelfrijdende voertuigen en robots inzetten om goederen te verzamelen en het personeel te ondersteunen. Dat bericht Ecommerce News.
Ook supermarkten op komst
JD.com probeert al jaren Europa te betreden, maar dat verloopt niet zonder slag of stoot. In 2018 stond de e-commercegigant heel dicht bij de opening van een kantoor in Duitsland, maar later dat jaar dwongen een verkrachtingsschandaal en stijgende kosten het bedrijf tot een fikse herstructurering. De internetreus verloor meer dan 40% van zijn beurswaardering én zijn winstgevendheid, waardoor de Europese plannen in de koelkast belandden.
Nu is de Chinese gigant klaar voor een nieuwe aanval, die zich vooral lijkt te richten op het supermarktsegment. Uit vacatures blijkt immers dat JD.com ook concrete plannen heeft om fysieke supermarkten te openen, met name in Amsterdam. De Chinezen zoeken er naar mensen met ervaring in verse voeding, die een heus winkelnetwerk willen helpen uitbouwen. Ook de combinatie met e-commerce blijkt een prioriteit te zijn.
Aanval op Amazon
In China is JD.com in de foodmarkt actief met 7Fresh, een supermarktconcept in het premiumsegment dat opvalt door zijn technologische snufjes en horeca-aanbod. Vaak zijn er verskeukens ter plaatse, terwijl zelfrijdende winkelkarren en gepersonaliseerde productsuggesties de klant helpen bij het shoppen. Naar Chinese grootstedelijke traditie worden boodschappen ook gratis binnen een straal van drie kilometer thuis geleverd.
Brengt JD.com die formule nu naar Europa? Topman Richard Liu liet eerder alvast optekenen dat hij van plan is om ook de lokale markt te bedienen, zelfs met lokale producten. Op e-commercevlak is het de bedoeling om de concurrentie aan te gaan met Amazon en Alibaba. “Hoe meer concurrentie, hoe beter voor consumenten en producenten”, aldus Liu.