16% van jaaromzet in december
BeCommerce verzamelde de omzetcijfers van meer dan 520 webshops (zowat 80% van de Belgische e-commercemarkt) en komt tot de slotsom dat die tussen 2 en 31 december alles samen voor zo’n 285 miljoen euro verkochten. Dat is niet alleen een stijging met 50 miljoen euro tegenover dezelfde maand een jaar eerder, de decembermaand tekent meteen ook voor 15,8% van de totale jaaromzet.
Ondanks de moeilijke economische context heeft de onlineverkoop in België de wind in de zeilen, aldus BeCommerce. Over het volledige jaar 2013 bedroeg de totale jaaromzet 1,8 miljard euro, een stijging van 18,4% tegenover de 1,52 miljard euro uit 2012.
Mode het populairst, elektronica snelste groeier
Ook in 2013 waren modeartikels en accessoires het populairst, op de voet gevolgd door multimedia & elektro (de snelste groei: +64%) en speelgoed. De verkoop van cosmetica, zo goed als onbestaande in 2012, is intussen al even belangrijk als de onlineverkoop van hard- en software. Pas daarna volgen boeken/cd’s/dvd’s en decoratiespulletjes.
“Bovendien zien we heel wat Belgische e-commerce distributiecentra ontstaan“, zegt Patricia Ceysens, voorzitster van BeCommerce. “Onder hen heb je bijvoorbeeld Katoen Natie, dat onder andere werkt voor Snapstore by Cameleon en voor Vente-Exclusive.com, maar ook Tailor Made Logistics, Belspeed en heel wat anderen krijgen een groot aantal bestellingen binnen.”
“De groeiperspectieven en het enthousiasme van de Belgische, maar ook van de buitenlandse e-commerceklanten zijn belangrijke motoren voor de jobcreatie in België“, besluit ex-minister Ceysens.