Online mode-outlet Showroomprivé boekte in het eerste kwartaal ruim 50% meer omzet. Vooral buiten de Franse thuismarkt versnelde de groei. Het platform wil nu volledig overschakelen op ‘dropshipping’.
Buitenland komt op gang
E-commerce is sinds de coronacrisis helemaal doorgebroken, observeert ‘flash sales’-aanbieder Showroomprivé. Hoewel de verkoop van reizen en tickets op het platform nog sterk lijdt onder de coronamaatregelen, rapporteert het bedrijf toch 50,9% netto-omzetgroei in het kwartaal tot eind maart. De onlineverkoop steeg met 53,7% tot 176,5 miljoen euro.
Op de Franse thuismarkt ging de online-omzet met 51,8% omhoog naar 147 miljoen euro, maar het was vooral de nog veel kleinere buitenlandse markt die een opmars kende: de internationale verkoop klokte af op 29,5 miljoen euro, goed voor 64,1% meer. Het betekent met name dat de Italiaanse dochter Saldi Privati na de pandemie weer stilaan op gang komt.
Indicatoren op groen
Vandaag heeft het platform 25 miljoen leden, waarvan er 620.000 nieuw waren dit kwartaal. Gemiddeld kopen klanten voor 44,7 euro per keer en was elke koper in het eerste kwartaal goed voor 106,6 euro, een stijging van 22,8% op jaarbasis. Voor de rest van dit jaar wil de groep het merkenaanbod verder uitbreiden, helemaal overschakelen op dropshipping en het nieuwe geautomatiseerde magazijn in gebruik nemen.
“Wij winnen marktaandeel en alle operationele indicatoren staan op groen, ook wat de rentabiliteit betreft”, becommentariëren oprichters en co-CEO’s Thierry Petit en David Dayan, zonder evenwel winstcijfers bekend te maken. “Hoewel wij dit kwartaal van een gunstige vergelijkingsbasis hebben geprofiteerd, blijven wij voortbouwen op het harde werk dat wij de afgelopen maanden hebben verricht om ons aanbod van luxemerken te verbeteren.”