Bpost zou Ubiway Retail, het bedrijf boven onder meer de Press Shop– en Relay-winkels, willen verkopen omdat die niet meer aansluiten bij de ‘core business’.
Strategische verkooppunten
Volgens De Tijd wil Bpost zijn retaildochter verkopen omdat ze niet meer past in haar strategie. Het postbedrijf zelf heeft het nieuws niet bevestigd en geeft aan “niet te willen reageren op marktgeruchten.”
Ubiway Retail omvat naast de ketens Press Shop en Relay ook Hubiz en Ubi. Het gaat in totaal om zo’n 220 verkooppunten in onder meer luchthavens, en metro- en treinstations, winkelstraten en ziekenhuizen. Ze worden uitgebaat door zelfstandigen. Press Shop en Relay sluiten het dichtst aan bij een gewone krantenwinkel, al verkopen ze daarnaast ook drank en voeding. Ubi verkoopt naast kranten ook kruidenierswaren, terwijl Hubiz-winkels eerder kleine supermarkten zijn.
Bpost kocht de retailgroep in 2016 van het Franse concern Lagardère. Toenmalig CEO Koen Van Gerven hoopte zo de activiteiten van Bpost uit te breiden met enkele nauw aansluitende diensten. Ubiway Retail kon de hoge verwachtingen echter niet waarmaken: in 2019 was er een bedrijfsverlies van 1,34 miljoen euro op een omzet van 184,5 miljoen. Vorig jaar werd het bedrijf bovendien zwaar getroffen door de coronapandemie.