Puma heeft er een sterk eerste kwartaal op zitten. Nochtans waren er best wat productieproblemen. Het herstel na coronajaar 2020 lijkt ingezet.
Meer kleren dan schoenen
Sneakerfabrikant Puma heeft de omzet in het eerste kwartaal van dit jaar met 19,2% zien stijgen. Hoewel die stijging in het licht van de eerste coronagolf vorig jaar moet worden gezien, met dus een erg zwakke vergelijkingsbasis, was het een sterk kwartaal voor het merk. “Zoals verwacht”, aldus CEO Bjørn Gulden. De verkoop kwam in totaal uit op 1,5 miljard euro.
Toch had het bedrijf nog te kampen met veel coronabeperkingen en ook problemen in de productieketen. Zoals veel andere merken had Puma last van een tekort aan containers en opstoppingen in de havens. Het EBIT nam zo weliswaar met 117% toe, tot 154 miljoen euro, de nettowinst bedroeg slechts 109 miljoen euro.
Vooral de verkoop in Asia Pacific deed het goed (+24,6%), maar ook in Amerika (inclusief Midden- en Zuid-) steeg de omzet met 25,2%. De kledingcategorie groeide bovendien sterker (+21,1%) dan het schoenensegment (+19,3%), mogelijk omdat consumenten door de pandemie vooral op zoek zijn naar comfortabele kleren voor thuis.
Puma verwacht in het huidige boekjaar tussen de 10% en 20% te groeien. Ook de winstgevendheid moet in 2021 weer beter worden dan vorig jaar.