Sligro Food Group heeft nog steeds zwaar te lijden onder de gevolgen van de coronacrisis: de horecagroothandel moest in het eerste kwartaal een omzetdaling van bijna 40% slikken.
“Marktpositie toch versterkt”
De totale opbrengsten van het beursgenoteerde bedrijf kwamen uit op 328 miljoen euro, liefst 205 miljoen (of 38,4%) minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Relatief gezien was de daling iets groter in België (-42%) dan in Nederland (-38%), maar in totaliteit is Nederland uiteraard een veel grotere markt voor de onderneming. Ondanks de forse omzetdaling heeft Sligro naar eigen zeggen wel zijn marktpositie weten te versterken, aangezien de gehele markt er nog sterker op achteruit ging.
Voor de groothandel was het jaarbegin nog lastiger dan tijdens de twee lockdowns vorig jaar. Toen mocht het bedrijf zijn zelfbedieningswinkels openstellen voor particulieren om de supermarkten te ontlasten, wat een extra omzet van 5 à 10% opleverde. Maar sinds half december is dat niet meer toegelaten, meldt het FD.
Financiële buffer
Sligro ziet ondanks alles geen onoverkomelijke financiële problemen op korte termijn. “De maatregelen die we nemen om kosten te besparen, in combinatie met het gebruik van de steunmaatregelen die de overheid ons biedt, zorgen ervoor dat we onze operatie ook bij deze verdere omzetdaling cash flow neutraal kunnen handhaven”, luidt het. Het bedrijf heeft wel enkele belangrijke investeringen tijdelijk uitgesteld.
De groothandel rekent erop dat de markten zich in het tweede kwartaal “stap voor stap” zullen herstellen, maar aan een concrete voorspelling van de halfjaarresultaten waagt Sligro zich niet.