FMCG-producenten kunnen de vraag amper bijhouden. Na een nieuw kwartaal van beter dan verwachte groei verhoogt Procter & Gamble (P&G) nu de prijzen.
Omzet blijft stijgen
De coronapandemie doet mensen nog steeds meer thuis consumeren, en dat hebben de FMCG-producenten geweten. Al vier kwartalen op rij overtreft Procter & Gamble de analistenverwachtingen, en dat was ook in het voorbije eerste kwartaal niet anders. De producent van Gilette en Dash zag de omzet met 5% stijgen naar 18,1 miljard dollar (15,07 miljard euro), ondanks stabiele volumes.
De nettowinst steeg daardoor naar 3,3 miljard dollar (2,75 miljard euro), 12% meer dan de bijna 3 miljard dollar een jaar eerder. Per aandeel klokte de gecorrigeerde winst af op 1,26 dollar, een toename van 13% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2020. Analisten gingen gemiddeld uit van het lagere 1,19 dollar per aandeel.
Prijzen mee de lucht in
Ondanks die hogere winstmarge kondigt P&G aan zijn consumentenprijzen te verhogen. Door de sterke vraag blijft de druk op de toeleveringsketen hoog, terwijl de onzekerheid aan aanbodzijde – denk aan de aanhoudende pandemie en het geblokkeerde Suez-vrachtschip – voor hogere grondstofprijzen zorgt.
Vanaf september gaan de prijzen van babyverzorgings-, damesverzorgings- en incontinentieproducten voor volwassenen de lucht in. Hoeveel dat is, zal variëren per merk, maar het zou steeds tussen de 5 en 10% liggen. Eerder kondigden ook Coca-Cola, brouwerijgroepen en Kimberley-Clark al prijsverhogingen aan om hun marges te beschermen, weet NBC News.
Voor het lopende boekjaar gaat P&G uit van een omzetgroei tussen de 5 en 6%. Ook op autonome basis zou dezelfde groei worden behaald. De winst per aandeel hoort met 8 tot 10% toe te nemen, voorspelt het bedrijf. De groep wil dit jaar ook voor zo’n 11 miljard dollar eigen aandelen inkopen, een miljard meer dan eerder gepland.