In het voorbij halfjaar noteerde Primark een scherpe omzet- en winstdaling door de aanhoudende winkelsluitingen ten gevolge van corona.
1,3 miljard euro omzetverlies
De omzet van de fastfashiongigant daalde in de zes maanden tot 27 februari met 40% tot 2,23 miljard pond (2,7 miljard euro), maar de aangepaste operationele winst verschrompelde zelfs bijna volledig (-90%) tot amper 43 miljoen pond (50 miljoen euro). Gedurende meer dan de helft van de genoemde periode was het merendeel van de winkels gesloten, en in tegenstelling tot veel rivalen heeft Primark geen webwinkel om op terug te vallen. De retailer schat het omzetverlies door de sluitingen op 1,1 miljard pond (bijna 1,3 miljard euro).
Eind februari was slechts 22% van de verkooppunten geopend. Intussen worden de maatregelen langzamerhand versoepeld, waardoor Primark hoopt dat tegen eind deze maand 68% van de vestigingen weer volledig operationeel zal zijn. Als ook de winkels met beperkte handel worden meegerekend (zoals in België en Nederland met winkelen op afspraak), loopt dat aandeel op tot 79%. Niettemin houdt de budgetkledingreus in de tweede helft van het boekjaar rekening met een omzetverlies van 700 miljoen pond (800 miljoen euro) door de coronamaatregelen.
Toch was er ook een lichtpuntje: de heropening van de niet-essentiële winkels begin vorige week in Engeland en Wales leidde tot recordverkopen voor Primark, waarbij meer dan de helft van de shops hun eigen record scherper stelde. “Na zo’n uitdagend jaar bewijst deze prestatie dat de relevantie en aantrekkingskracht van ons value-for-moneyaanbod nog steeds sterk aanslaat bij de klanten”, aldus de retailer bij de publicatie van de resultaten.