Online kruideniers verdrievoudingen in tien jaar
Momenteel wordt in de VS zo’n 3,3 procent van de bestedingen van kruidenierswaren online gedaan, maar tegen 2023 wordt verwacht dat het circa 11 procent zal zijn. Dat betekent een groeivoet van zowat 13 procent per jaar in een markt die op 500 miljard dollar wordt geraamd, stelt innovatieadviseur Hannah Clark Steiman op de managementblog van Business Week.
Vandaag hebben de klassieke spelers met hun schaalvoordeel nog een voorsprong op de internetspelers, maar op termijn worden de voordelen overgenomen door de online groepen. Zij hebben slechts één opslagruimte nodig per stad, waar klassieke verkopers nog de kosten van diverse filialen zullen hebben.
Nieuw bedrijfsmodel zorgt voor snellere groei
Een aantal nieuwkomers zoals Instacart en Google Shopping Express heeft bovendien gekozen voor een bedrijfsmodel dat hen toelaat om sneller te groeien tegen lagere kosten. In plaats van eigen goederen te leveren, verkopen ze producten van bestaande ketens. Bovendien werkt Instacart samen met zelfstandige bezorgers, waardoor het niet moet investeren in een eigen afleveringsvloot. Instacart startte in San Francisco en breidde eind vorig jaar uit naar Chicago en Boston. Dit jaar komen er tien nieuwe steden bij.
Ook op het vlak van bedrijfsfinancieringen zijn de kansen gekeerd: in 2009 zag stichter Arnie Katz van Relay Foods negen op de tien bezoeken aan een potentiële investeerders op niets uitlopen. Vandaag willen negen op de tien het aanbod zorgvuldig in overweging nemen. In 2013 kon hij meer dan 8 miljoen dollar vers geld ophalen.
Klassieke reuzen bewegen traag
Toch zijn de meeste klassieke ketens – Steiman maakt hier een uitzondering voor Ahold – zich niet bewust van de kracht van de verschuiving. Albertsons stopte in 2009 met online, Kroger test webverkoop zonder zich zorgen te maken en Wal-Mart steekt eveneens de teen in het water zonder voor een expansie van zijn online verkopen te opteren.
In hun focus op waar de klant vandaag is, begaan grote ketens een fatale vergissing, aldus nog Steiman. Ze zouden voor een tweesporenbeleid moeten zorgen: inzetten op een shift naar de internetverkoop en tegelijk hun aanbod verruimen zodat de klanten naar de fysieke winkels willen blijven komen. Die moeten in dat opzicht ook worden omgebouwd tot belevingszones met gratis aanbiedingen en vriendelijke bediening. Voeding (ver)kopen wordt een stuk entertainment, meent de consultant nog.