Als de regering niet versoepelt, zal de foodretail het wel doen: een warme golf van positiviteit overspoelt uw favoriete column. Filet Pur is in de ban van een nieuwe datingshow en tipt een probaat middel tegen corona.
Miljoenen en miljarden
We hebben nogal wat mensen en bedrijven te feliciteren, deze week. Weg met de negativiteit, niks dan bloemetjes strooien we in het rond. Richting Aldi bijvoorbeeld: zopas opende het noordelijke team z’n vijfduizendste supermarkt in Europa. En dan nog wel in het tamelijk zuidelijk gelegen Spanje, meer bepaald op Mallorca, populair bij Duitse toeristen. Dat is vooruitzien: ooit komen ze wel terug. Ook kudos aan Daniël Kretinsky: de man mag dan al miljardair zijn, hij rust bepaald niet op z’n lauweren. Geld moet wérken. En dus neemt hij een belang van bijna tien procent in het Britse Sainsbury’s. “Een aantrekkelijke investering,” noemt hij het zelf. Metro overnemen lukt voorlopig niet. Is dit plan B?
Mensen met teveel geld, het blijft iets raars. Een miljard: ik kan me daar weinig bij voorstellen, laat staan bij meerdere miljarden. Bij het Britse investeringsfonds Intermediate Capital Group houden ze het voorlopig bij enkele tientallen miljoenen. De durfkapitalisten leenden 77 miljoen euro aan Lunch Garden, en omdat de restaurantketen wegens gesloten deuren dat bedrag niet kan terugbetalen, krijgen ze nu gewoon het hele bedrijf in handen. Of ze er veel mee aankunnen, is maar de vraag. Waarnemers verwachten dat er snel een doorverkoop volgt, maar CEO Ann Biebuyck is enthousiast en belooft een heropening “met een knal”. Ik blijf uit de buurt, maar toch: succes gewenst, Lunch Garden!
First Dates
Onze felicitaties aan het mooie paar: Casino en Intermarché zijn in het huwelijksbootje gestapt. Het is een verbintenis met een einddatum, weliswaar: gedurende vijf jaar zullen ze samen de grote boze merkfabrikanten het vuur aan de schenen leggen met als enige doel het beschermen van de koopkracht van de consument in tijden van recessie. En dat niet alleen in Frankrijk en Europa, maar ook in Latijns-Amerika. Trans-Atlantisch, hadden we het niet voorspeld? Oh ja: ze gooien ook hun klantendata in een grote pot, om ze te verkopen aan wie ze maar wil. Het nieuwe goud, immers.
Daarmee is de stoelendans der retailallianties dus echt begonnen. Het zijn de Franse retailers die de dans leiden – een gevolg van de Franse overheidsbemoeienissen met de negotiaties – en de rest van Europa zal volgen. Horizon, de alliantie met onder andere ook Metro en Auchan, is niet meer. AgeCore houdt nog even de schijn op. We zullen de komende weken en maanden nogal wat affaires en flirts zien passeren. Ook de retailsector heeft z’n First Dates. Of is het Blind Getrouwd? Als het maar geen Temptation Island wordt.
Een beetje waar
De merkfabrikanten zien de bui al hangen. Nochtans gingen ze er de voorbije maanden prat op dat consumenten in tijden van crisis voor sterke merken kiezen. Bakens van vertrouwen in pandemische tijden, immers. Even factchecken? Het blijkt maar een béétje waar. De huismerken hielden in 2020 behoorlijk stand, virus of niet. Oké, een lichte daling van het marktaandeel in België: van 44,0 naar een nog altijd respectabele 43,4 procent in volume. In waarde daalt het aandeel een vol procentpunt. Scherpe prijzen, dat helpt.
Het sterke merk Starbucks gaat z’n marktaandeel in ons land wél gevoelig verhogen, zo mogen we verwachten. Een vette deal met Q8 geeft het koffiefenomeen immers toegang tot meer dan honderd shops over het hele land. Daar hebben de consumenten over beslist, na uitgebreide smaaktests. De mogelijkheid om uit wel 120 verschillende koffiecombinaties te kiezen, gaf naar verluidt de doorslag. Dat worden lànge wachtrijen bij de automaten. Maar toch: proficiat, Starbucks.
Inschikkelijk en neutraal
Als de regering talmt met versoepelingsmaatregelen, dan nemen retailers zelf wel het initiatief. Het goede voorbeeld werd deze week gegeven door de uitmuntende fusiegroep Ahold Delhaize: die heeft namelijk tot nu toe geen énkele coronaboete uitgedeeld aan fabrikanten die nochtans de ene logistieke steek laten vallen na de andere. Uit inschikkelijkheid, luidt het. Als dat niet versoepelen is, dan weet ik het ook niet meer. Bijzonder attent toch van topman Frans Muller, die hiermee nogmaals bewijst dat hij dat jaarloon van zes miljoen euro meer dan waard is. Waarvoor hulde, dus.
En daar houdt het niet op: het concern kijkt nu al vooruit naar de periode nà corona, en neemt visionair het voortouw in de aanpak van de klimaatproblematiek. Want ja, als het virus ons niet kapotmaakt, zal de klimaatopwarming het uiteindelijk wel doen. En wie zal dan de wereld redden? Inderdaad: Delhaize to the rescue! Niet enkel de bananen maar ook alle winkels van de keten zijn nu officieel CO2-neutraal. En dat is slechts een stap in de richting van de volstrekte koolstofneutraliteit eind dit jaar. Een deadline die wel snel dichterbij komt. Maar toch: petje af, monsieur Piesvaux.
Culinaire nudging
Tot slot ook onze hartelijke gelukwensen aan ondernemer Stijn Martens, die na eindeloos veel beloftes nu maandag dan toch eindelijk écht de elektrische bestelwagen mag starten om de eerste bestellingen van z’n onlinesuper Hopr aan huis te bezorgen in Hasselt. Bij wijze van test. Nationale dominantie is nog altijd de ultieme ambitie, maar in afwachting van een geautomatiseerd distributiecentrum – en van investeerders die dat feestje gaan betalen – houdt hij het voorlopig klein. De tijd dringt immers niet, zo lang Picnic de neus ophaalt voor België. Hopr zal niet goedkoper zijn dan andere supermarkten-met-webshop en zal evenmin sneller leveren of meer keuze bieden, maar toch wil Martens “beter” doen dan de bestaande concurrentie. Maakt het de consument ook maar één moer uit of je een ‘pure player’ bent of niet? We zijn oprecht benieuwd naar z’n usp’s. Maar toch: toi-toi-toi, Stijn.
En dan nog dit : om het ook zonder mondmasker op openluchtterrassen in de lange eindspurt naar de Grote Bevrijding absoluut veilig te houden, tipt een Britse viroloog een lichtelijk geniale methode: we moeten met z’n allen aan de knoflook. Niet omdat look een werkzame stof tegen het virus zou bevatten, wel omdat de afstand van waarop je een lookadem kan ruiken precies de afstand is die je moet houden om aërosole besmetting met het coronavirus te voorkomen. Een culinaire vorm van nudging, zeg maar. Dààr hoor je Marc Van Ranst nooit over! Mensen, de kebabzaken zijn gewoon open voor afhaal. Ik weet wat me te doen staat. En u? Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.