Expansie draait op volle toeren
ABF schrijft die groei toe aan meerdere factoren, zoals de uitstekende kerstverkoop, een sterke vergelijkbare omzetgroei en het grote aantal nieuwe winkels die stuk voor stuk sterk startten (zoals onlangs in Marseille nog maar eens bleek – zie foto). Primark opende het voorbije kwartaal aan snel tempo winkels: in drie maanden tijd kwam er 55.740 m² winkelvloer bij. Op 4 januari van dit jaar stond de teller al op 268 winkels, goed voor een oppervlakte van 891.840 m².
“We openden 14 nieuwe winkels in die periode, inclusief onze eerste in Frankrijk“, laat de groep weten. “In Spanje openden we vijf nieuwe winkels en ging de kleinste van onze twee winkels in A Coruña dicht, wat het totaal op 39 brengt.” Ook het Verenigd Koninkrijk (drie nieuwe winkels), Nederland (twee), Duitsland, Oostenrijk en Portugal (telkens eentje) kregen er Primarks bij.
Meer winst en hogere marges
Primark gaat ook de komende maanden op die ingeslagen weg voort: dit jaar komen er nog vier winkels bij in Frankrijk (Dijon en drie in Parijs), twee in Duitsland (Keulen en een tweede in Berlijn) en drie in Groot-Brittannië. Samen zijn die goed voor nog eens ruim 46.000 m².
“Voortbouwend op de reeds behaalde vergelijkbare groei en op de verdere expansie van ons winkelnet in de rest van het jaar, zal de winst van Primark die van vorig jaar overstijgen, met een hoger dan verwachte winstmarge”, laat het management weten. Voor het Britse concern ABF is het succes van Primark een opsteker, want de voedingsactiviteiten (en dan vooral de suikerafdeling) doen het veel minder goed.