Fast Retailing, de eigenaar van onder meer Uniqlo, zag de omzet in de afgelopen zes maanden lichtjes dalen. Door kostenbesparingen nam de winst van het Japanse modebedrijf echter fors toe.
Pyjama’s en joggings
De halfjaarcijfers die Uniqlo vanochtend bekendmaakte, liggen volledig in het verlengde van de kwartaalcijfers die het bedrijf begin dit jaar publiceerde. In de periode van september tot en met februari daalde de omzet met 0,5% tot 1,203 biljoen yen (9,3 miljard euro), ondanks een groei van 5,6% in thuisland Japan; de e-commerceomzet nam er zelfs met meer dan 40% toe. Vooral ‘loungewear’, joggingbroeken en Heattech-dekens waren erg in trek, en illustreerden daarmee de toegenomen vraag naar items om thuisblijven comfortabeler te maken.
Internationaal beperkte de groei zich tot Groot-China, al is dat gebied uiteraard een uitermate belangrijke afzetmarkt voor het modemerk. Zowel in Europa, de Verenigde Staten als in Oceanië wogen de (vernieuwde) coronamaatregelen op de omzet. Toch kon Uniqlo – ondanks de lichte omzetdaling – de winst flink opkrikken: het operationeel resultaat steeg met bijna 23% tot 167,9 miljard yen (1,3 miljard euro). Er werd niet alleen efficiënter geproduceerd, maar bovendien daalden de kosten voor marketing, promoties, distributie en personeel.
Het Japanse concern herhaalde zijn ambitie om op middellange termijn de grootste kledingretailer ter wereld te worden. Naast de internationale uitbouw van het Uniqlo-winkelnetwerk wil Fast Retailing blijven investeren in e-commerce. Binnen Japan zelf wil de groep het budgetkledingmerk GU, dat reeds meer dan 400 winkelpunten telt, verder blijven ontwikkelen.