Persverkoop met 9% gedaald in 2013
Het gaat niet goed met de Belgische krantenwinkels. Volgens de cijfers van LS Distribution Benelux, de groep achter onder meer persdistributeur AMP en de reisshops van Press Shop en Relay, werd in 2013 5% minder omzet gerealiseerd op de verkoop van persproducten. In verkoopcijfers haalde de daling zelfs 9%, gezien de stijgende prijzen van kranten en tijdschriften. Bijgevolg is ook het aantal zelfstandige krantenwinkels het voorbije jaar met 9% gedaald.
Om die negatieve evolutie een halt toe te roepen, is LS Distribution Benelux op zoek gegaan naar oorzaken en oplossingen voor de crisis in de sector. “De verkoop van papieren media zal volgens mij verder blijven dalen. De laatste twee jaar is die daling in een stroomversnelling geraakt, en die zal wel weer vertragen, maar het blijft een mature markt”, zegt topman Guillaume Beuscart.
“Dat gezegd zijnde, blijft het wel een markt – en nog zo geen kleintje ook. Ik ben ervan overtuigd dat dagbladhandelaars hun nut blijven hebben, als ze zich maar moderniseren en aanpassen aan de nieuwe realiteit”, vervolgt Beuscart.
Diversificatie van het assortiment
Beuscart ziet veel zelfstandigen in de sector stoppen en hoewel de media reeds berichtten van aanslepende conflicten tussen distributieagentschap AMP en de krantenverkopers, stelt Beuscart zich tot doel hen te helpen deze moeilijke periode te doorworstelen. “Wij hebben de zelfstandigen nodig en zij hebben een persdistributeur nodig die hen ondersteunt en meerwaarde biedt, zoals wij.”
De oplossing schuilt volgens LS Distribution Benelux in een uitbreiding van de taken van de traditionele krantenwinkels: “We geloven sterk in de opportuniteiten voor deze winkels als ruimere convenience- en buurtwinkels. Gemakswinkels zijn een groeiende branche, dus als ze hun aanbod uitbreiden is hierin voor hen zeker plaats.” Beuscart vervolgt: “Zo kunnen ze een foodassortiment toevoegen, maar ook de winkel als servicepunt is een belangrijke factor: het kan een afhaalpunt zijn voor online bestellingen, de plek waar je betaal- en geschenkkaarten koopt of waar je betalingen doet.”
Niet toevallig is LS Distribution Benelux ook in al deze sectoren zelf actief: Met dochter Alvadis is de groep immers actief in de sector van betaalkaarten – “alles van prepaid telecom-kaarten, iTunes betaalkaarten en ook heel wat geschenkkaarten” – en Kariboo, de nieuwe naam voor logistieke dienstverlener Mondial Relay, wil vanaf eind januari dan weer een concurrent voor Kiala gaan vormen. Ook met Western Union voert Beuscart een test uit in een aantal winkelpunten.
‘Training store’ en testconcept gelanceerd
“Een veertigtal testwinkels hebben we uitgerust volgens onze laatste inzichten qua IT-tools, assortiment, voorraadbeheer en presentatie. In die testwinkels zagen we tot 20% omzetstijging: voor wie zich dus wil aanpassen zijn er echt opportuniteiten. Wel zullen ze het gebruik van de oppervlakte – voor zo’n convenience-concept zijn grotere ruimtes aangewezen – en bijvoorbeeld ook de openingsuren mogelijk moeten herbekijken.”
Om te tonen hoe de handelaars zich voor de toekomst kunnen wapenen, kunnen ze in de nieuwe ‘training store’ van LS Distribution Benelux nieuwste snufjes bekijken en opleidingen volgen. “Het is een laboratoriumwinkel die ook een uitgebreide trainingstool vormt, een ontmoetings- en uitwisselingsplek wordt en een ‘denktank’ biedt.”
De eerste trainingen zullen plaatsvinden op 10 en 11 februari en zijn voor iedereen toegankelijk. “In groepjes van maximum 8 personen willen we beginnen met een gratis basisvorming van twee dagen. Volgens de vraag en noden van het netwerk zal het worden gevolgd door gespecialiseerde ‘ad hoc’-modules. Professionalisering en vorming is immers ontzettend belangrijk voor de toekomst van de sector”, besluit Guillaume Beuscart.