Het Nederlandse beautymerk Rituals is in het oog van een PR-storm terechtgekomen. Een activistisch Instagram-account verwijt het label respectloos om te gaan met Aziatische culturen.
Vorm van racisme?
Estée Laundry, een Amerikaans collectief dat via sociale media de spreekwoordelijke vuile was van beautymerken uithangt, richt haar pijlen momenteel op Rituals. Het anonieme Instagram-account, goed voor zo’n 184.000 volgers, vindt dat het merk van verzorgingsproducten respectloos omgaat met de Aziatische culturen waar het zich vaak op inspireert.
Met collectienamen zoals Sakura, Namaste en Samurai zegt het merk zelf een ode te brengen aan Aziatische culturen en het gedachtegoed in leven te houden, maar Estée Laundry stelt dat het toe-eigenen van die culturen zonder echte kennis en om er winst uit te slaan eveneens een vorm van racisme is. Het Instagram-account klaagt ook aan dat het merk geen actie onderneemt tegen het toenemende geweld tegenover Amerikanen van Aziatische origine in de Verenigde Staten.
Van over de hele wereld
Een aantal ex-medewerkers, vooral in de VS, heeft zich eveneens in het debat gemengd en laakt een gebrek aan diversiteit binnen het bedrijf – met zowel in het management als in campagnebeelden hoofdzakelijk witte gezichten.
De persverantwoordelijke van Rituals Nederland reageerde ondertussen dat het merk welzijn over de hele wereld promoot, “wat de oorsprong ook mag zijn”, aldus Gazet van Antwerpen. Over het geweld tegenover Aziaten in de VS reageert de Amerikaanse tak dat het dergelijk geweld ontoelaatbaar vindt en iedereen steunt die het slachtoffer werd van haat.