Otrium, een Nederlandse online retailer die via een app onverkochte voorraden merkkleding verkoopt, heeft honderd miljoen euro vers kapitaal opgehaald. Met het geld wil het bedrijf onder meer de stap zetten naar de Verenigde Staten.
Succesvolle expansie
Otrium werd in 2015 opgericht door de Nederlanders Max Klijnstra en Milan Daniels. Sindsdien is het bedrijf razendsnel gegroeid, waardoor het nu al actief is in elf landen, waaronder België. Vorig jaar verdriedubbelde de omzet, schrijft RTL Nieuws. Drie miljoen mensen zouden intussen de app hebben gedownload, terwijl meer dan 200 bekende designers er hun ‘overschotten’ aanbieden.
In eerdere investeringsrondes haalde Otrium als eens 7 miljoen euro (2019) en 24 miljoen (2020) euro op, en nu komt er dus opnieuw 100 miljoen euro kapitaal bij. Dat geld zal in de eerste plaats gebruikt worden voor uitbreiding naar nieuwe landen, waaronder de Verenigde Staten. Daarnaast willen de oprichters de app verder optimaliseren en bijkomend personeel in dienst nemen.
Klijnstra en Daniels waren vóór 2015 ook al actief in de modesector. Via Breaking Rocks verkochten ze toen truien met opvallende prints. Het is vanuit die ervaringen dat ze op het idee kwamen om een online kledingoutlet te starten.