(Publireportage) In de vernieuwde conceptstore van JBC gaan duurzaamheid en digitale snufjes hand in hand. De Belgische retailer biedt een interactieve én educatieve winkelbeleving voor de hele familie waarbij duurzaamheid centraal staat. Zo is een deel van de winkel gemaakt uit gerecycleerde materialen en leren kinderen spelenderwijs via interactieve schermen wat ‘recycleren’ precies inhoudt.
Duurzaamheid toegankelijk maken
De nieuwe winkel ademt duurzaamheid en past hiermee helemaal bij de strategie van JBC. Valerie Geluykens, CSR manager van JBC: “Bij JBC is duurzaamheid een (r)evolutie doorheen heel onze keten. We maken dagelijks oprechte, bewuste en eerlijke keuzes om onze impact elke dag weer een beetje te verkleinen. Met dit nieuwe winkelconcept willen we onze klanten spelenderwijs bijleren over duurzaamheid, recycleren en mode.”
Met verschillende digitale snufjes zoals een doe-het-zelf recyclagemachine, een toverspiegel en interactieve schermen maakt JBC het begrip ‘duurzaamheid’ toegankelijk voor de hele familie én biedt de retailer een beleving die bijblijft.
Digitale snufjes: spelenderwijs bijleren
De JBC-figuurtjes Babs en Tiest – een knipoog naar JBC-oprichter Jean-Baptiste Claes – duiken op meerdere plaatsen in de winkel op. Babs en Tiest nemen de kinderen mee op sleeptouw en vertellen wat recycleren inhoudt. Zo is er een (digitale) recyclagemachine die kinderen zélf al fietsend aandrijven. Hoe harder ze trappen, hoe sneller de machine nieuwe garens maakt.
Maar ook de interactieve sorteerpuzzel en de toverspiegel zetten duurzaamheid in de kijker. Zo komt er bij bepaalde kledingstukken een leuke animatie tevoorschijn en geeft de spiegel extra informatie over het kledingstuk. Pas je bijvoorbeeld een gerecycleerde jas, dan krijg je informatie over de herkomst van deze jas en de productdetails.
De kracht van animatie
Babs en Tiest werden speciaal voor dit concept tot leven gebracht. “De spelfiguurtjes lenen zich perfect om kinderen op een speelse en leuke manier kennis te laten maken met enkele aspecten van het duurzaamheidsverhaal”, aldus Felix Vanderhallen, Motion Graphics Specialist bij DOBIT.
“Om kinderen mee te krijgen in je verhaal, moet je een visuele taal hanteren die aansluit bij hun leefwereld. Kinderen willen namelijk spelen, bewegen én verwonderd worden. De digitale recyclagemachine, waarbij kinderen zélf moeten fietsen en waarbij de figuurtjes hen aanmoedigen, is hiervan een heel mooi voorbeeld en blijkt ook bijzonder populair!”
Teamwork
Het vernieuwde JBC filiaal is het resultaat van een knap staaltje teamwork tussen het eigen JBC-team en diverse externe, lokale partijen. “We zijn bijzonder trots dat we samen met JBC en Wave of Engagement het duurzaamheidsverhaal konden vertalen naar een mooi winkelconcept”, aldus Nele Bruers, Instore Experience Specialist bij DOBIT.
“Het was een uitdagend project met heel wat ontwikkeling en technologie. Werkelijk iedereen bij DOBIT heeft zijn steentje bijgedragen om dit te realiseren: van Project Management tot onze Motion Designers en van Software ontwikkelingen tot Engineering. Door al onze kennis te bundelen, slaagden we erin om de concepten op heel korte tijd tot leven te brengen. Dat ook Wave of Engagement nauw betrokken was, maakt dit project voor ons extra speciaal.”
Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw winkel?
Contacteer ons via info@dobit.com of bel naar +32 (0) 14 285 785
Bezoek onze website voor meer inspiratie!