Het winkelen op afspraak heeft dramatische gevolgen voor de omzet van de niet-essentiële winkels. Dat blijkt uit een rondvraag van Comeos, dat meteen ook aandringt op steunmaatregelen.
“De facto derde sluiting”
Volgens de handelsorganisatie zagen de getroffen retailers de omzet afgelopen zaterdag met 60 tot 85% terugvallen. De schade was het grootst in de shoppingcentra waar de verkoop gemiddeld 85% lager lag dan tijdens een normale zaterdag. In de stadscentra bedroeg het verlies gemiddeld 60%.
“In de praktijk en in de cijfers komen de nieuwe regels van winkelen op afspraak neer op een derde sluiting”, zegt Dominique Michel, CEO van Comeos. “De overheid moet zijn verantwoordelijkheid opnemen door de handelaars te ondersteunen.” Concreet vraagt Michel een vrijstelling van de rsz voor het tweede kwartaal en een tussenkomst in de vaste kosten van alle handelaars.
Comeos raamt het omzetverlies voor de hele sector ten gevolge van de nieuwe maatregelen op 1 miljard euro. Verschillende handelaars zouden bovendien overwegen hun zaak te sluiten, als de situatie niet snel verbetert.