Op 25 maart organiseerde RetailDetail het Fashion Congress. Peter De Sutter (e5 Mode), Dwayne Branch (Deloitte Belgium), Dirk Smet (WASTED Atelier) en Laurent Mainil (Crunch Analytics) kwamen langs om hun visie te bespreken op de fashiontrends van de toekomst.
1. Fast Fashion is niet dood
Dwayne Branch (Deloitte Belgium) opende het Fashion Congress. De senior manager bij Deloitte zag een belangrijke verschuiving in de fast fashion. Klanten zijn meer bezig met de duurzaamheid van de producten, en daar moet men zeker rekening mee houden.
Dat bevestigde Peter De Sutter(E5 Mode) tientallen minuten later, “ Fast fashion is nog altijd relevant maar het doelpubliek is wel aan het veranderen. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker”
2. Act today, don’t delay
De impact van de coronacrisis is zeer duidelijk. Juist daarom is het belangrijk om zo snel mogelijk mee te gaan in de nieuwe fashiontrends. Dwayne Branch spreekt duidelijke taal “pull all the levers at your disposal.” Meegaan in de hype van e-commerce, herbekijken van je waarden en normen als bedrijf en de “test en flex” methode zijn daar voorbeelden van.
3. Wees loyaal
Ook Peter de Sutter (E5 Mode) kwam met een duidelijke visie op het podium. Met E5 Mode wilt hij een duurzaam merk creëren dat dicht bij de klant staat. Loyaal zijn aan de consument staat centraal. “Dat is hoe E5 Mode begonnen is en dat zal ook altijd zo zijn. Wij vinden de relatie met de klant enorm belangrijk,” verduidelijkt De Sutter.
4. Toekomstbestendig
E5 Mode denkt met haar “disposable fashion” mee aan een betere wereld. Ze hebben geïnvesteerd in de winkelervaring en natuurlijk ook in de snel groeiende e-commerce. Ze willen zichzelf neerzetten als duurzaam merk en dat kan enkel door rekening te houden met de noden van de consument.
“ We willen echt vakmanschap combineren met de digitale wereld. Zowel het voorzien van stijlvolle kledij als het online communiceren en verkoop. Dat zal steeds belangrijker worden in de toekomst ,” voegt De Sutter toe.
5. Stroomversnelling van e-commerce
Tijdens de vorige congressen ging het heel vaak over de groei van e-commerce in het afgelopen jaar. Ook Laurent Mainil (Crunch Analtyics) kon er tijdens het Fashion Congress niet naast. “Retailers zijn massaal aan de slag gegaan met het opzetten van webshops. Het was voor vele winkels dan ook de enige optie om toch nog iets te verkopen. In de eerste 8 maanden van de lockdown zag de online-industrie een even grote groei als de laatste 6 jaar voor corona.”
6. Data & AI steeds belangrijker
Beslissingen in de mode-industrie worden vaak gemaakt op gevoel. Volgens Mainil moeten die beslissingen minstens geverifieerd en misschien zelfs aangepast worden aan de hand van data. Een computer maakt rationelere beslissingen als een mens en zullen uiteindelijk ook voor een betere uitkomst zorgen.
Zo kunnen vragen in de toekomst als deze vermeden worden: wat zal een consument hoogstwaarschijnlijk kopen? Aan welke prijs? En hoe snel zal het uitverkocht zijn? Data en AI lossen deze problemen zelf op en passen het automatisch aan.
7. Duurzaam kan ook leuk zijn
Dirk Smet (Wasted Ateliers) heeft een duidelijke missie. “ Duurzame kledij terug sexy maken. Wasted Ateliers staat dus niet enkel voor ecologische kledij.” Dat merkt hij ook nu nieuwe partners steeds vaker aan de deur komen kloppen. Die missie wilt hij eerst opstarten in België en dan pas wilt hij denken aan een internationale aanpak.