“Exorbitante maatregel”
“De maatregel van twaalf maanden herroepingsrecht, is exorbitant”, zegt Quinten Seghers, ICT-jurist bij deJuristen, aan Knack. “De verkoper heeft nu wel de mogelijkheid om alsnog aan de consument duidelijk te maken dat hij zijn aankoop kan terugsturen, wat positief is. We vrezen echter misbruik van deze regel door kwaadwillige consumenten.” Het herroepingsrecht moet steeds vermeld worden in het vet, met een kader rond en met verwijzing naar het juiste wetsartikel. Het moet ook vermeld worden in de bevestigingsmail naar de klant.
Andere kritiek op de wet is dat het webshops aan een boel regels onderwerpt rond bijvoorbeeld cookies en privacy, maar dat de balans daarbij zoek is geraakt. “Europa legt duidelijk het grootste belang bij de consument, maar men moet er toch over waken dat het evenwicht niet verloren gaat“, zegt Matthias Dobbelaere van deJuristen aan Knack.
Nog boel extra regels
Daarnaast mag een webshop geen toeslag meer vragen voor het gebruik van betalingsmiddelen zoals PayPal en kredietkaarten en mogen extra opties – zoals inschrijving op de nieuwsbrief – niet meer standaard aangevinkt staan. Kosten voor terugzending vallen nog wel steeds bij de consument, als dat duidelijk aangegeven staat in de voorwaarden.
“Webwinkels zorgen er maar best voor dat ze in orde zijn, want de FOD Economie controleert er ieder jaar een pak. Gelukkig krijgt men eerst een waarschuwing, maar er lopen er elk jaar tegen de lamp. Het is uitkijken naar een nieuw evenwicht tussen consumentenrechten en werkbare regels voor verkopers”, besluit Dobbelaere.