Nike zag de winst vorig kwartaal sterk toenemen, hoewel de omzetgroei werd afgeremd door grote leveringsproblemen in de Verenigde Staten en aanhoudende winkelsluitingen in Europa.
Minder omzet dan verwacht
In het kwartaal dat eindigde op 28 februari steeg de totale omzet van Nike tot 10,36 miljard dollar (8,71 miljard euro) tegenover 10,1 miljard dollar (8,5 miljard euro) een jaar geleden. Analisten hadden gerekend op zo’n 11 miljard dollar (9,25 miljard euro), schrijft CNBC.
In Noord-Amerika daalde de omzet echter met 10% op jaarbasis, als gevolg van vertragingen in de bevoorrading. Die problemen slepen volgens het sportmerk al meerdere weken aan. Ook de verkoop bij groothandelspartners, zoals warenhuizen en sportwinkels, leed onder de vertragingen.
In Europa, het Midden-Oosten en Afrika daalde de verkoop in de fysieke winkels als gevolg van pandemiegerelateerde sluitingen en beperkingen. De onlineverkoop deed het dan weer uitstekend en groeide met 60%. Ongeveer 6 op 10 Nike-shops in die regio’s zijn momenteel open.
Optimisme en winst
Ondanks de wat tegenvallende omzet, boekte Nike wel fors meer winst. Onder de streep bleef er 1,45 miljard dollar (1,22 miljard euro) over, ten opzichte van 847 miljoen dollar (712 miljoen euro) in dezelfde periode een jaar eerder.
Hoewel de wereldwijde gezondheidscrisis nog steeds voor onzekerheid zorgt, zegt Nike te verwachten dat de sluitingen in Europa in april zullen afnemen en dat de leveringstermijnen in Noord-Amerika de rest van het jaar langzaam zullen verbeteren. Voor het hele boekjaar rekent het sportconcern op een omzetgroei van 13 à 16%.