Mede door de coronacrisis verdrievoudigde de Belgische markt voor maaltijdboxen het voorbije jaar. Waarnemers menen dat die groei zal aanhouden, en dus komen er nog steeds nieuwe spelers bij, naast gevestigde waarden als HelloFresh en Foodbag.
8,4 miljoen maaltijdboxen
Volgens marktonderzoeksbureau Shopperware spendeerden alle Belgen samen vorig jaar bijna 600 miljoen euro aan maaltijdboxen, een verdrievoudiging tegenover een jaar eerder. Alles bij elkaar gaat het om 8,4 miljoen maaltijdboxen. “Daar heeft de lange horecasluiting tijdens beide lockdowns natuurlijk veel mee te maken”, zegt onderzoeker Dirk Vanderveken in Het Laatste Nieuws.
De Belgische markt wordt gedomineerd door twee grote spelers, weet Vanderveken. “Had HelloFresh in pre-coronatijden al zo’n 27% marktaandeel, dan wist die volgens onze steekproeven intussen maar liefst 42% van de markt in te palmen.” Het Belgische Foodbag verkocht vorig jaar ongeveer drie miljoen boxen, goed voor een marktaandeel van 29%. De top-3 wordt vervolledigd door de “Simply You Box” van supermarktketen Carrefour, met een marktaandeel van 13%.
Nieuwe spelers
De overige 16% is momenteel in handen van kleinere spelers als Marley Spoon en Ekomenu. Toch is de markt niet volledig verzadigd, meent Vanderveken: “ook als de restaurants weer open mogen, zal de markt van foodboxen maandelijks met 7 à 8% blijven stijgen.”
Dat velen geloven dat er nog ruimte voor expansie is, blijkt verder uit het aantal nieuwe initiatieven dat de voorbije weken werd gelanceerd. Vorige week maakte de VRT nog bekend dat het populaire kookprogramma ‘Dagelijkse Kost’ van Jeroen Meus een eigen maaltijdbox zou krijgen. HNGRY is dan weer net gestart met een box met artisanale kant-en-klaargerechten. “Alleen wie iets uniek aanbiedt, zal nog een plek kunnen afdwingen op de foodboxmarkt”, zegt initiatiefnemer Thierry Peeters.
Daarnaast is er ook Pascale Naessens, die in samenwerking met Aramark ook een eigen paasbox op de markt brengt. Nadien zullen ze op geregelde tijdstippen een nieuwe, passende box uitbrengen. Naessens wil “vers en gezond in één veelgangenmenu samenbrengen, zonder dat de mensen er zelf nog werk aan hebben.”