Het Deense modeconcern Bestseller wil in de komende tien jaar de uitstoot van broeikasgassen doorheen de hele waardeketen fors verminderen, en zich zo schikken naar de klimaatakkoorden van Parijs.
Akkoord van Parijs
De klimaatdoelstellingen van een bedrijf kunnen door het Science Based Targets-initiatief (SBTi) enkel bekrachtigd worden als ze in lijn liggen met het Akkoord van Parijs. “Het SBTi is de belangrijkste liga voor klimaatdoelstellingen, en toen we onze ambitie bij Fashion FWD bepaalden om uiteindelijk klimaatpositief te worden, wisten we dat we het juist moesten doen. Daarom hebben we ons al in 2018 geëngageerd om de klimaatverandering aan te pakken via de wetenschap,” zegt Anders Holch Povlsen, CEO van Bestseller.
Concreet verbindt Bestseller zich ertoe om de totale uitstoot van broeikasgassen, voortvloeiend uit de eigen activiteiten, in de komende 10 jaar met de helft terug te dringen. Het gaat dan om de uitstoot veroorzaakt door het elektriciteitsverbruik, de verwarming en koeling van gebouwen en het gebruik van voertuigen die eigendom zijn van of beheerd worden door het modebedrijf.
De tweede doelstelling gaat over de uitstoot in de rest van de waardeketen, zoals bij leveranciers en transporteurs. Die wil Bestseller in dezelfde periode met 30% verminderen. Het modeconcern zal de vooruitgang die het maakt jaarlijks meten en waar nodig zijn inspanningen nog versnellen.