De Nederlandse kledingketen Scotch & Soda wacht niet tot de coronacrisis helemaal achter de rug is om zijn winkelnetwerk wereldwijd uit te breiden. De keten frist meteen ook zijn logo en merkidentiteit op.
Nieuwe stijl
“We zijn grenzeloos optimistisch over de toekomst en het volgende hoofdstuk van het merk en het verhaal dat we te vertellen hebben”, zegt CEO Frederick Lukoff in een persbericht. Dat blijft uitgebreid stilstaan bij de restyling van het logo van Scotch & Soda, waarbij met name de ampersand een nieuwe visuele stijl heeft gekregen.
Die restyling moet zich ook doortrekken in het winkelconcept zelf, met een nieuw winkelconcept dat wordt “gecombineerd met de uniforme commerce-integratie en omnichannel-mogelijkheden van het merk”, klinkt het nog in het persbericht. Tegen begin volgend jaar moeten die vernieuwingen voltooid zijn.
Daar houdt het nieuws niet op: 27 nieuwe winkels (waarvan twaalf ‘shop-in-shops’) komen het bestaande netwerk van 225 winkels en 161 shop-in-shops aanvullen. De winkelopeningen zijn verspreid over Europa, Noord-Amerika en Azië. Nieuwkomer op de wereldkaart van Scotch & Soda is Israël. In België staan er echter geen nieuwe winkels op stapel.
Duurzaamheidsambities
Scotch & Soda duwt ook door op zijn duurzaamheidsambities in de collecties. Voor het komende zomerseizoen voldoet 41% van alle stijlen in alle lijnen aan de interne normen voor verantwoorde materialen. “Dit zijn gecertificeerde vezels die biologisch, gerecycled, regeneratief of hernieuwbaar zijn uit een biologische of technische bron, zoals biologisch katoen, gerecycled polyester of Econyl”, legt Scotch & Soda uit. Uitzondering is gerecycleerd katoen, dat door de kortere vezels een drempel van 20% mee kreeg. Volgende zomer moet minstens de helft van de collectie aan die normen voldoen, om tegen 2024 door te groeien naar 70%.