Leonidas kreunt onder de gevolgen van de coronacrisis. Als geen ander is de pralinemaker afhankelijk van toeristen, en hun terugkeer is niet voor morgen. “5 tot 10% van onze winkels staat op een rode lijst”, klinkt het.
Toeristen blijven weg
De Grieks-Belgische pralinemaker heeft wereldwijd zowat 1300 winkels, waarvan 400 in België. Vooral de filialen in toeristenbuurten en op luchthavens hebben het nog steeds erg moeilijk. “In sommige winkels verkopen we nog altijd 80% minder dan normaal“, zegt topman Philippe de Selliers aan De Tijd. In Brugge werden enkele winkels tijdelijk gesloten. “Travel retail is dood. Daar is de verkoop 90% lager dan normaal.”
Het zijn echter net de winkels op de luchthaven die het pralinebedrijf het meeste geld kosten, door de hoge huurprijzen. Als het toerisme zich niet snel herstelt, zullen mogelijk tientallen vestigingen gesloten moeten worden, stelt De Selliers.
E-commerce
Voor het huidige boekjaar, dat in juni eindigt, houdt de CEO rekening met een omzetdaling van 20%. Dat de schade nog enigszins meevalt, dankt de keten aan de winkels in de niet-toeristische steden en gemeenten. “We rekenen voor dit jaar op 80 miljoen euro omzet en net als vorig boekjaar zullen we winstgevend zijn. Al liepen we vorig jaar zo’n 8 miljoen euro brutobedrijfswinst (ebitda) mis.”
Vlak na het uitbreken van de crisis een jaar geleden verloor Leonidas 80 à 90% van zijn omzet. Het bedrijf schonk toen vijf miljoen paaseitjes aan de ziekenhuizen, maar moest noodgedwongen ook een berg chocolade vernietigen.
In de tweede lockdown is de schade kleiner: het bedrijf draait ongeveer een derde minder omzet. Leonidas is nu wel beter voorbereid en bovendien is de tweede lockdown minder strikt, zegt de CEO. Daarnaast haalt de pralinemaker momenteel ook 1 tot 2% van de omzet uit online verkoop. “Over vijf jaar moet dat 5% zijn. Aan 30% raken we wellicht nooit. De meeste mensen willen pralines zien en ruiken.”