Het gaat weer beter met Adidas: het laatste kwartaal van 2020 zag het sportlabel lichte groei. Voor het komende jaar verwachten de Duitsers zelfs een sterke heropleving, gesterkt door een ambitieus vijfjarenplan.
2021 weer dubbelcijferige groei
Adidas boekte in het voorbije vierde kwartaal een omzet van 5,55 miljard euro, zonder wisselkoerseffecten goed voor een stijging van 1%. Analisten hadden slechts een omzet van 5,47 miljard euro verwacht, aldus MarketWatch. Alle markten, behalve de Europese door aanhoudende lockdowns, tekenden groei op. Het bedrijfsresultaat daalde in het kwartaal weliswaar van 245 miljoen euro naar 225 miljoen. De operationele marge bleef quasi stabiel op 4,1%.
Voor het volledige jaar kelderde de nettowinst met 78% tot 432 miljoen euro, terwijl de omzet met 16% naar beneden tuimelde tot 19,8 miljard euro. E-commerce maakte daarvan een vijfde uit, goed voor een stijging van 53% tot meer dan 4 miljard euro. Vlaggenschip Adidas zelf zag de verkoop met 13% dalen, terwijl de omzet bij Reebok met 16% zakte.
Het sportieve concern is niettemin optimistisch over de toekomst. Reebok wordt al in het eerste trimester uit de boekhouding geschrapt en hoofdmerk Adidas verwacht in 2021 in alle regio’s een omzetstijging, met China, Latijns-Amerika en Azië-Pacific als koplopers. De totale verkoop zou liefst 15 tot 20% moeten groeien, klinkt het ambitieus. De operationele marge zou zo opklimmen tot 9 à 10%, met een nettowinst tussen de 1,25 en 1,45 miljard euro.
Vijfjarenplan “Own the Game”
Adidas maakt ook een nieuw vijfjarenplan bekend: onder de noemer “Own the Game” streeft de groep ernaar de omzet jaarlijks met 10% te laten stijgen tot 2025. De Duitse sportkledingfabrikant wil de e-commerceverkoop nog eens verdubbelen en beoogt ook dubbel zoveel duurzame materialen te gaan gebruiken. De winst hoort op die manier liefst 18% per jaar te klimmen.
Rechtstreekse verkoop aan de consument moet daarbij helpen: het is de bedoeling dat 80% van de inkomstengroei zal komen van direct-to-consumeractiviteiten, net als ongeveer de helft van alle omzet in 2025. CEO Rorsted wil ook meer inzetten op innovatie, producten voor vrouwen en duurzaamheid. Over vijf jaar moeten negen op de tien items op de een of andere manier duurzaam zijn.