Ziet het winkellandschap er echt zo anders uit als tien jaar geleden? Hoewel het aanvoelt alsof de retail in het voorbije decennium ingrijpend is veranderd, met 2020 als klap op de vuurpijl, nam Locatus de proef op de som.
Nieuwe soorten winkels duiken op
België telt vandaag minder winkels dan tien jaar geleden: alleen al de honderd grootste retailers hebben nu ruim 10% minder fysieke vestigingen dan in 2011, nog los van de vele stopzettingen en winkelsluitingen onder kleinere handelaars en zelfstandigen. De digitalisering laat zich duidelijk voelen in de winkelstraten.
Nochtans zijn die winkelpunten vandaag wel verdeeld over meer branches. Nieuwe soorten winkels kregen in het afgelopen decennium stevig voet aan de grond, zoals de opkomst van bezorg- en afhaalpunten, minisupermarkten en dienstenchequekantoren.
Minder maar grotere winkels
Andere sectoren verdwenen dan weer uit het straatbeeld, deels weggedrukt door e-commerce maar deels ook vervangen door grotere parapluformules. Zo hebben specifieke winkels voor beeld en geluid of fotozaken geen rol van betekenis meer, terwijl babywoonwinkels en diepvriesketens werden opgeslorpt in grotere gehelen.
Minder winkels betekent echter niet per se dat de fysieke voetafdruk krimpt: sommige sectoren gingen in de voorbije tien jaar wel voluit voor grotere winkels, zoals een aantal grote modeketens, fietswinkels en zelfs tankstations, terwijl bouwmarkten, verf- en behangwinkels en lampenverkopers het over het algemeen met minder vierkante meters doen.
De grootste groeiers van het decennium waren in de auto-industrie te vinden, met Europar Car Service, Gabriëls en Shell Express aan de leiding in aantal verkooppunten, en in de woonbranche qua vloeroppervlakte. In die laatste categorie vormen Maisons du Monde, Dovy en X²O de top drie.
70% grootste retailers zijn gebleven
Ook zijn er nog vaste waarden, en ze zijn zelfs met veel: zo’n 60 à 70% van de retailers had de laatste tien jaar continu een plek in de top 100 van grootste retailers. Zo behoorden de toppers van vandaag ook tien jaar geleden tot de grootste spelers. De grootste retailer van het land in aantal winkels is immers Aldi, met 435 vestigingen anno 2021, terwijl Carrefour Market de meeste vloeroppervlakte inpalmt.
In totaal 25 daarvan horen zowel bij de koplopers in aantal filialen als bij de honderd spelers met de meeste winkelmeters. Niet verwonderlijk vinden we in die lijst alle grote supermarktketens terug, net als de bouwmarkten en nog een aantal ‘evergreens’, zoals C&A, Kruidvat en Zeeman.
Top 5 formules in België, ahv aantal verkooppunten (jan 2021) – excl. dienstensectoren:
-
Total: 498 verkooppunten
-
Aldi: 435 verkooppunten
-
Carrefour Market: 419 verkooppunten
-
Leonidas: 354 verkooppunten
-
Lidl: 306 verkooppunten
Top 5 formules in België, ahv winkelvloeroppervlakte (jan 2021) – excl. dienstensectoren:
-
Carrefour Market: 549.515 m²
-
Colruyt: 438.560 m²
-
Aldi: 428.352 m²
-
Hubo: 343.501 m²
-
Lidl: 306.130 m²
(bron: Locatus)