Handtassenmerk Hermès zag de omzet verleden jaar met 7,2% dalen. Toch legde het label een indrukwekkend groeiparcours af: tegen het vierde kwartaal steeg de omzet in Zuidoost-Azië al met liefst 43%.
Concurrenten het nakijken
De jaaromzet van luxehuis Hermès klokte af op 1,39 miljard euro in 2020, een daling van 7,2% ten opzichte van een jaar eerder. Ook de nettowinst liep terug naar bijna 1,4 miljard euro. In 2019 was dat nog 1,53 miljard euro. Toch geeft het Franse luxemerk met die resultaten veel concurrenten het nakijken.
In de eerste jaarhelft had het bedrijf sterk te lijden onder de coronapandemie, maar in de tweede helft van het jaar begon de omzet alweer gestaag te groeien. Zeker het vierde kwartaal was opmerkelijk: waar bij luxereuzen LVMH en Kering de omzet daalde, steeg de verkoop bij Hermès met 12,3%.
Bonus voor elke medewerker
Dat is vooral te danken aan de regio Zuidoost-Azië, waar volgens het bedrijf met name Groot-China, Korea en Australië een mooie dynamiek toonden. De omzet steeg er dan ook met 43,4%. Ter vergelijking: in Europa, nog steeds getroffen door lockdowns, daalde de omzet ondertussen met 10,8%. Over het hele jaar tekende de Aziatische markt een groei van 14% op, mede met behulp van een nieuw e-commerceplatform in de regio. In Europa eindigde de jaaromzet 24% in de min.
Voor 2021 bevestigt topman Axel Dumas “ambitieuze” omzetdoelstellingen te hebben, maar geeft ook aan dat het moeilijk is om voorspellingen te doen in het licht van de coronapandemie. De CEO belooft elke medewerker van het merk dit jaar wel een royale bonus van 1.250 euro, om hen te bedanken voor hun inspanningen vorig jaar.